[Axel Bojer]
Nye ord til ordlista
Her er noen ord vi mangler, dels har de vært diskutert uten at vi kom til noen endelig avgjørelse.
- backtrace -> tilbakelogg?
Denne synes jeg er dårlig. Vet dog ikke hva jeg vil kalle det på norsk. Bruker backtrace selv på norsk av mangel på godt alternativ. Kall-logg er ganske nært, da backtrace gjerne omtaler funksjonskall som i "function call backtrace". Dog er det ingen log som leses, men resultat av en aktiv sporing gjennom programstakken, og en backtrace kalles da også gjerne en "stack trace". Hva med "Tilbakesporing"?
- HotSync -> ?
Direktesynkronisering?
Disse regner jeg derimot som klare og legger dem inn om ingen protesterer :-)
- bumpmap -> ruglekart
Må innrømme at jeg ikke liker denne. Synes vel høydekart forklarer det bedre, men den er også dårlig. Map i denne sammenhengen henspeiler jo på et slags tabelloppslag der en verdi oversettes til en annen verdi etter oppslag i tabellen (som i tilfellet bumpmap er en todimensjonal tabell med tall.
- context help -> emnehjelp
Det synes jeg blir misvisende. 'context help' omhandler jo hjelp som gis i en kontekst, og ikke hjelp som gis om et emne. Hva med konteksthjelp eller 'hjelp i kontekst'?
Vennlig hilsen,