Den 26. april 2010 18.08 skrev Axel Bojer axelb@skolelinux.no følgende:
Frode Severin Hatlevik skrev:
Ouch. Hvis nynorsk fjernes som språkvalg i debian-installer for Squeeze, så vil det også falle ut som valg i Skolelinux basert på Squeeze (med mindre vi legger inn mye jobb for å lage våre egne boot-filer). Det håper jeg dere kan sikre ikke skjer.
Hva skal til for å få nynorsk opp å gå på Squeeze?
Jeg kan ta i et tak her. Jeg har ikke oversatt for distribusjoner før, så jeg trenger litt starthjelp. Jeg kjører Squeeze på min egen laptop, og det er jo et godt utgangspunkt?
<snip />
Hei! Hyggelig at du vil være med og hjelpe til! Vi oversetter ved hjelp av et system som kalles subversion (svn), der vi melder inn selv over nett og alt logges og bevares.
Det meste ligger på oversettersida, så du bør starte med å lese deg opp der: http://wiki.skolelinux.no/Bidra/Oversetting
Vil det si at oversettelsen av Debian Squeeze til nynorsk blir organisert gjennom Skolelinux? OP sier at det er fare for at nynorsk detter ut av Squeeze, og da blir det trøblete å fikse nynorsk for Skolelinux.
Første pri her vil vel være at nynorsk ikke faller ut av Squeeze. Hva gjør jeg for å hindre det? Går jeg direkte til alioth.debian.org?
Vet ikke om du har erfaring fra oversettelse fra før, men det er fint om du tar en titt på retningslinjene våre, så du får en fornemmelse for hvordan vi har bestemt å gjøre dette, det handler bl.a om å få til godt norsk (ikke server, men tjener, ikke web-leser, men nettleser mm). Du finner lenke til dette på oversettersida.
Jeg har litt erfaring, og jeg skal lese meg opp.
;)Frode