Fredag 8. august 2008, skrev Axel Bojer:
Poenget er vel at ordet «Systemansvarlig» kan stå for to forskjellige typer ansvar, et praktisk, daglig et og et mer overordnet, eieransvar.
Dette er et godt argument for å bruke begrepet "Systemadministator". Det ligger i begrepet administrator at man har et praktisk ansvar for å gjennomføre oppgaver bestemt av de som har det endelige ansvarlige.
Kanskje vi kan innføre driftsansvarlig og systemeier hvis vi ønsker å opprettholde dette skillet? Ellers synes jeg «Systemansvarlig» er et fint fellesord i tilfeller der dette skillet er uvesentlig
Dette er enda ett argument for å oversette "System administrator" til "Systemadministrator". Oversettelsen er en-til-en, og den er korrekt både i forhold til praktisk ansvar. Det viser til hvem som har ansvaret for den praktiske IT-driften, der IT-administrasjon er IT-stabens ansvar. Ansvaret for IT-driften er det daglig leder (eller rådmannen/rektoren) som har.
Det er et tredje argument. I disse dager blir flere og flere IT-tjenester levert av tredjepart eller fra et sentralisert driftssenter. Da er det merkelig å lese at IT-ansvaret skal være flyttet over til IT-administrasjonen, siden det opplagt er rektor, rådmann eller daglig leder som har ansvaret for IT. Da kan ikke tredjepart påberope seg et ansvar de ikke kan ha, verken organisatorisk eller i legal forstand.
Beste hilsener
Knut Yrvin