Måndag 2. mai 2005 21:13 skreiv Kyrre Ness Sjobak:
Har hittil (gaim) oversatt dette med "godkjenning", fant det ikke i fellesordlista. Høres det riktig ut?
Ja.
Gaim operer med "chat" som en samtale mellom mer enn to personer, og IM eller "instant message" som en samtale mellom to personer.
Har brukt "gruppesamtale" (og derfor "gruppesamtalerom" om chatroom etc.) og "direktemelding". Høres dette OK ut?
Me har blitt einige om å bruka «lynmelding» i staden for «direktemelding» før (jf. fellesordlista). Og «gruppesamtalerom» kan godt kortast ned til «samtalerom».
"Buddy" - en person i vennelista som kan ha flere kontoer (f.eks. kan "Håvar" ha en jabber- og en msn-konto) - tidligere oversetter har vekslet på å bruke "kamerat", "kompis", "kontakt" (som jeg mener betyr en enkelt konto), og "venn". Er litt forvirret, men gaim (engelsk) er svært konsekvent...
Bruk «kontakt». Då vert det konsekvent, sidan me brukar det i andre program (både lynmeldingsprogram og andre program).