tir, 25.11.2003 kl. 09.42 skrev Håvard Korsvoll:
Her er eit døme på at det er ikkje berre på norsk at ein kan få problem med vanlege datauttrykk. http://www.snopes.com/inboxer/outrage/master.asp
Personlig ville jeg heller si «vær fornuftig» enn «vær forsiktig». Å forkaste velfungerende faguttrykk fordi noen kunne tenkes å ta anstøt lukter av bakstrev. Vent heller til noen klager; og se an den/de som eventuelt klager.
Datamaskiner er ikke mennesker. Derfor er det ikke nedverdigende for en enhet i maskinen å være «slave»; den har ikke noen verdighet å miste!
Vi sier ofte at «maskinen døde», noe som er beskrivende nok. Men maskiner kan vekkes opp fra de døde, så maskindøden er ikke et like belastet tema som Døden.
Svært mange (flertallet?) av datauttrykk er metaforer. Skjønner man ikke at metaforer er metaforer, vil man aldri skjønne seg på data- maskiner og programmer.
Når vi først er inne på politisk korrekthet; burde ikke noen snart se å innføre republikk på sjakkbrettet?!