Hei
Her er eit døme på at det er ikkje berre på norsk at ein kan få problem med vanlege datauttrykk. http://www.snopes.com/inboxer/outrage/master.asp
Håvard
tir, 25.11.2003 kl. 09.42 skrev Håvard Korsvoll:
Her er eit døme på at det er ikkje berre på norsk at ein kan få problem med vanlege datauttrykk. http://www.snopes.com/inboxer/outrage/master.asp
Personlig ville jeg heller si «vær fornuftig» enn «vær forsiktig». Å forkaste velfungerende faguttrykk fordi noen kunne tenkes å ta anstøt lukter av bakstrev. Vent heller til noen klager; og se an den/de som eventuelt klager.
Datamaskiner er ikke mennesker. Derfor er det ikke nedverdigende for en enhet i maskinen å være «slave»; den har ikke noen verdighet å miste!
Vi sier ofte at «maskinen døde», noe som er beskrivende nok. Men maskiner kan vekkes opp fra de døde, så maskindøden er ikke et like belastet tema som Døden.
Svært mange (flertallet?) av datauttrykk er metaforer. Skjønner man ikke at metaforer er metaforer, vil man aldri skjønne seg på data- maskiner og programmer.
Når vi først er inne på politisk korrekthet; burde ikke noen snart se å innføre republikk på sjakkbrettet?!
tir, 25.11.2003 kl. 09.42 skrev HÃ¥vard Korsvoll:
Her er eit døme på at det er ikkje berre på norsk at ein kan få problem med vanlege datauttrykk. http://www.snopes.com/inboxer/outrage/master.asp
Personlig ville jeg heller si «vær fornuftig» enn «vær forsiktig». à forkaste velfungerende faguttrykk fordi noen kunne tenkes å ta anstøt lukter av bakstrev. Vent heller til noen klager; og se an den/de som eventuelt klager.
Eg gløymde å leggja til eit smileteikn ;) etter setninga mi. Noko som då skulle ha indikert mi meining om saka. Trur ikkje det er alle som er like bakstreberske som styresmaktene i L.A. County. ;) Håvard
tirsdag 25. november 2003, 10:18, skrev Herman Robak:
Når vi først er inne på politisk korrekthet; burde ikke noen snart se å innføre republikk på sjakkbrettet?!
Jeg er for republikk og mot å endre spillereglene i sjakk. Samtidig så er jo klient/tjener-metaforen utmerket erstatning for metaforer som godseier/ husmann, eller mester/slave-beskrivelse av tekniske systemer.
Rent politisk er det et svært viktig mål at dataordene i Skolelinux er gode. Jeg mener for eksempel at mellomtjener er et svært godt ord som erstatning for proxy. Proprietær er direkte oversatt til godseier i Bokmålsordboka til dokumentasjonsprosjektet ved Universitetet i Oslo.
Det har vært en del diskusjon om ordet nisse som erstatning for daemon. «Drep nissen» er jo ikke noe særlig god erstatning for «kill the daemon». Men det er mange likehetstrekk mellom de mytiske figurerene nisse og daemon avhengig av hva slags behandling de får ... Så noen ganger ønsker man jo å drepe nissen billedlig talt :-)
mvh Knut
tirsdag 25 november 2003, 15:40, skrev Knut Yrvin: | tirsdag 25. november 2003, 10:18, skrev Herman Robak: | > Når vi først er inne på politisk korrekthet; | > burde ikke noen snart se å innføre republikk på | > sjakkbrettet?! | | Jeg er for republikk og mot å endre spillereglene i sjakk. Samtidig så er | jo klient/tjener-metaforen utmerket erstatning for metaforer som godseier/ | husmann, eller mester/slave-beskrivelse av tekniske systemer. | | Rent politisk er det et svært viktig mål at dataordene i Skolelinux er | gode. Jeg mener for eksempel at mellomtjener er et svært godt ord som | erstatning for proxy. Proprietær er direkte oversatt til godseier i | Bokmålsordboka til dokumentasjonsprosjektet ved Universitetet i Oslo. | | Det har vært en del diskusjon om ordet nisse som erstatning for daemon. | «Drep nissen» er jo ikke noe særlig god erstatning for «kill the daemon». | Men det er mange likehetstrekk mellom de mytiske figurerene nisse og daemon | avhengig av hva slags behandling de får ... Så noen ganger ønsker man jo å | drepe nissen billedlig talt :-) | | mvh Knut
.. og noen ganger følger nissen bare med på lasset ;-)
-Axel
Det har vært en del diskusjon om ordet nisse som erstatning for daemon. «Drep nissen» er jo ikke noe særlig god erstatning for «kill the daemon». Men det er mange likehetstrekk mellom de mytiske figurerene nisse og daemon avhengig av hva slags behandling de får ... Så noen ganger ønsker man jo å drepe nissen billedlig talt :-)
Nisse er jo kjempebra. Eg synest me skal bruka det.
Det har vært en del diskusjon om ordet nisse som erstatning for daemon. «Drep nissen» er jo ikke noe særlig god erstatning for «kill the daemon». Men det er mange likehetstrekk mellom de mytiske figurerene nisse og daemon avhengig av hva slags behandling de får ... Så noen ganger ønsker man jo å drepe nissen billedlig talt :-)
Nisse er jo kjempebra. Eg synest me skal bruka det.
Eg og.
Håvard
fre, 28.11.2003 kl. 13.15 skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Fredag 28. november 2003 12:49 skreiv Håvard Korsvoll:
Nisse er jo kjempebra. Eg synest me skal bruka det.
Eg og.
Me har brukt «nisse» 160 stader i KDE 3.2. No har eg lagt ordet inn i ordlista vår òg.
Brukerne vil trenge litt hjelp med nisse-metaforen; det burde vært noen tegninger i dokumentasjonen. :-)