onsdag 22. februar 2017 19.32.17 CET skrev Karl Ove Hufthammer:
KDE-programmet Dolphin har nyleg fått ein ny funksjon kalla «stash». Dette er kort sagt ei mellombels, virtuell mappe der ein kan putta filer og mapper for seinare flytting til ekte mapper. Det er litt som utklippstavlefunksjonen, berre for filer og mapper. Sjå https://community.kde.org/GSoC/2016/StatusReports/ArnavDhamija#A_Stash_KIO_S lave_for_making_discontinuous_file_selections for meir informasjon.
Forslag til kva me kan kalla dette på norsk?
Er ikke "stæsj" det beste norske ordet for engelsk stash (subjektivet), selv om stæsj ikke er med i ordbøkene ennå? Slik jeg forstår beskrivelsen av den nye funksjonaliteten er det viktigste poenget at dette er et sted du kan plassere diverse ting (filer/kataloger/ lenker til ditto, altså stasj/stæsj) før du flytter dem dit du skal ha dem.
Måtte humret av forslag om "boden". For min del må jeg si det er mer som langtidslagring :-)
Av forslagene hittil likte jeg best "puttekasse", trur eg. Det er vel uansett fint om vi unngår å ha ordet "fil" med i begrepet som brukes.