"Johnny A. Solbu" johnny@solbu.net writes:
On Wednesday 25 May 2022 09:02, Eivind Tagseth wrote:
Jeg stemmer for virtuell disk (eller virtuell enhet).
Og jeg stemmer mot. :-)
Husk at det finnes allerede begreper på engelsk for disse, som er «virtual drive» og «virtual device». Her er det snakk om et helt annet begrep som er noe litt annet enn de to.
Det kan være lurt å også se til de andre nordiske språkene og tysk for å se hva slags begreper de har landet på, i stedet for å legge seg tett opp til de engelske ordstammene.
I tillegg, ville jeg bare nevne at jeg synes diskavtrykk er et bedre norsk utrykk enn diskbilde for 'disk image'.
Engelske wikipedia har en egen side om «loop device» som kan være nyttig til å forstå hva det rent faktisk er snakk om. I den ene linken som det henvises til snakkes det om å montere et diskbilde ved bruk av «_The_ Loop Device», alstå noe som kan være en enhet i seg selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Loop_device
Alltid lurt å vite hva en snakker om, ja. Og enda lurere å gå inn for å bruke norsk dataspråk i sin egen tale, da det gjør det enklere å vite hva som funger.
Apropos foreslått sløyfe for loop, så er sløyfe et godt uttrykk for programspråkkonstruksjonen der samme kode utføres gang på gang (i sløyfe), mens jeg tror den er mindre egnet til å beskrive 'loop device' i linux. Har desverre ikke brukt dette begrepet mye på norsk, og har dermed ikke noe godt forslag på tungespissen.