On Fri, 02 Nov 2007 17:29:33 +0100, Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no wrote:
On Thu, 2007-11-01 at 23:51 +0100, Axel Bojer wrote:
Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
eg foreslår at du slår av PC-en din og sluttar å bruke Internett.
Dette er med respekt å melde lite konstruktivt!
Axel har et legitimt ønske om at epostadressen hans ikke skal spres utenfor de fora han er medlem i. En e-postliste er i utgangspunktet kun tilgjengelig for listens abonnenter, så dette ønsket er ikke helt på viddene.
Når en e-postliste får et listearkiv gjort tilgjengelig for _alle_ på WWW, så bryter det med ovennevnte antagelse. Så kan man spørre om dét er noe problem. Hvis det _er_ et problem, kan man begrense adgangen til listearkivet til kun abonnenter. Mailman støtter dét. Hvis man kun er bekymret over kringkastingen av gyldige e-postadresser, så kan listetjeneren forkludre e-postadressene slik de fremstilles i vev-arkivet. Mailman støtter det også.
Jeg tok selv opp problemstillingen da bruker@skolelinux.no ble gjort tilgjengelig via Gmane. Siden målgruppen til den e-postlisten neppe var helt inforstått med at det å stille et spørsmål om hjelp til listen kunne eksponere dem for SPAM, så ble min innvending møtt med forståelse.