Jeg googlet etter epostadressen min og frem kom nedenstående link til en .po fil jeg arbeider med. Hva er vitsen med det?
https://init.linpro.no/pipermail/skolelinux.no/commits/2007-October/069560.h...
-Bjørn
Bjørn Kvisli wrote:
Jeg googlet etter epostadressen min og frem kom nedenstående link til en .po fil jeg arbeider med. Hva er vitsen med det?
https://init.linpro.no/pipermail/skolelinux.no/commits/2007-October/069560.h...
-Bjørn
Etter min mening er det ingen mening i det. Årsaken er at alle meldinger til svn (som vi altså laster opp filene til) også lagres på nett. Hensikten er vel å dokumentere endringene, men kanskje svns eget versjonshåndteringssystem bør være nok? Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
Mulig andre er uenige?
Hvis ikke, hvem har mulighet til å slå dette av?
Hilsen Axel
On Thu, 2007-11-01 at 23:51 +0100, Axel Bojer wrote:
Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
eg foreslår at du slår av PC-en din og sluttar å bruke Internett.
On Fri, 02 Nov 2007 17:29:33 +0100, Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no wrote:
On Thu, 2007-11-01 at 23:51 +0100, Axel Bojer wrote:
Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
eg foreslår at du slår av PC-en din og sluttar å bruke Internett.
Dette er med respekt å melde lite konstruktivt!
Axel har et legitimt ønske om at epostadressen hans ikke skal spres utenfor de fora han er medlem i. En e-postliste er i utgangspunktet kun tilgjengelig for listens abonnenter, så dette ønsket er ikke helt på viddene.
Når en e-postliste får et listearkiv gjort tilgjengelig for _alle_ på WWW, så bryter det med ovennevnte antagelse. Så kan man spørre om dét er noe problem. Hvis det _er_ et problem, kan man begrense adgangen til listearkivet til kun abonnenter. Mailman støtter dét. Hvis man kun er bekymret over kringkastingen av gyldige e-postadresser, så kan listetjeneren forkludre e-postadressene slik de fremstilles i vev-arkivet. Mailman støtter det også.
Jeg tok selv opp problemstillingen da bruker@skolelinux.no ble gjort tilgjengelig via Gmane. Siden målgruppen til den e-postlisten neppe var helt inforstått med at det å stille et spørsmål om hjelp til listen kunne eksponere dem for SPAM, så ble min innvending møtt med forståelse.
On Thu, 2007-11-01 at 23:51 +0100, Axel Bojer wrote:
Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
eg foreslår at du slår av PC-en din og sluttar å bruke Internett.
Jeg hadde halvt ventet at noen kom med en kommentar i den retning. Når selv personer som har jobber mye med data bare gir opp og regner det som umulig å bruke Internett uten å få søppelpost, så er det ikke rart det er vanskelig å bekjempe det. Hva om legene hadde sagt det samme om virus? Javisst er de ikke kvitt dem, men hvor mange hadde det vært om ingen tok opp kampen?
Kommentaren er flåsete, og dessuten uriktig. Jeg har selv en e-postadresse som det så å si aldri renner inn søppelpost på, og jeg har heller ikke lagt den ut noe sted eller brukt den til e-postlister, bare til personlig e-post. Er man litt forsiktig er dette fullt ut mulig. Jeg har hørt det samme fra andre, og nederst er en lenke til en rapport som bekrefter det samme. Så det er fullt mulig å bruke Internett til både surfing og e-post uten å få en bråte med søppelpost. Og hvorfor skal det være en «naturlov» at bare fordi man vil være med på en e-postliste skal man måtte ta med en hel bråte uønsket e-post? Særlig hvis det finnes midler for å motvirke dette bør de absolutt tas i bruk.
Grunnene til å ønske mindre søppelpost er så selvfølgelige at jeg ikke nevnte dem, men nå tar jeg de viktigste med:
1) Uønsket e-post skaper mer trafikk og begrenser tilgangen på linjene (nettkapasiteten), en meget stor andel av e-postene er jo søppel 2) Uønsket e-post som filtreres bort skaper ekstraarbeide enten for deg (mmanuelt) eller for datamaskinene, som eller kunne blitt brukt til mer konstruktivt arbeide 3) Søppelpost er en sikkerhetsrisiko p.g.a. virus, tastelogger, lurebrev o.a. 4) Søppelpost krever ekstra lagringsplass, lokalt og/eller på e-posttjeneren 5) Med mindre du har et meget godt filter vil du enten miste viktig post eller måtte slette uønsket e-post. Kanskje begge deler.
Bare en liten nedgang vil være å gå i riktig retning. Hvorfor la være?
Kilder (de to viktigste øverst): http://www.cdt.org/speech/spam/030319spamreport.shtml http://www.hvamenerpartiene.com/saker/virus.htm http://www.hardware.no/guider/sikkerhet/spam/8151 http://uchermann.blogspot.com/2005/05/samfunnet-mot-spam.html http://www.digi.no/php/art.php?id=117195
On Sat, 2007-11-03 at 03:00 +0100, Axel Bojer wrote:
On Thu, 2007-11-01 at 23:51 +0100, Axel Bojer wrote:
Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
eg foreslår at du slår av PC-en din og sluttar å bruke Internett.
Jeg hadde halvt ventet at noen kom med en kommentar i den retning. Når selv personer som har jobber mye med data bare gir opp og regner det som umulig å bruke Internett uten å få søppelpost, så er det ikke rart det er vanskelig å bekjempe det. Hva om legene hadde sagt det samme om virus? Javisst er de ikke kvitt dem, men hvor mange hadde det vært om ingen tok opp kampen?
dette er minst like flåsete som min kommentar.
Kommentaren er flåsete, og dessuten uriktig. Jeg har selv en e-postadresse som det så å si aldri renner inn søppelpost på, og jeg har heller ikke lagt den ut noe sted eller brukt den til e-postlister, bare til personlig e-post.
kontekst her var at ei e-postadresse brukt *inne i* ei .po-fil vart offentleggjort. hadde det vore snakk om ei e-postadresse som ikkje ligg ute til fri nedlasting i utgangspunktet, hadde saka vore ei heilt anna.
Kjetil Torgrim Homme wrote:
On Sat, 2007-11-03 at 03:00 +0100, Axel Bojer wrote:
Jeg har selv en e-postadresse som det så å si aldri renner inn søppelpost på, og jeg har heller ikke lagt den ut noe sted eller brukt den til e-postlister, bare til personlig e-post.
kontekst her var at ei e-postadresse brukt *inne i* ei .po-fil vart offentleggjort. hadde det vore snakk om ei e-postadresse som ikkje ligg ute til fri nedlasting i utgangspunktet, hadde saka vore ei heilt anna.
Det *er* snakk om e-postadresser som ikke ligger ute allerede, jfr. min kommentar om at man kan sende fra feil e-postadresse, eller personer kan skrive inn til lista uten å ville ha e-postadressen sin offentliggjort.
Jeg snakket ikke først og fremst om de e-postadressene som ligger inne i po-filene, de kan jeg da rette selv og melde inn en ny versjon med en annen adresse. (eller endre oppsettet i Kbabel slik at jeg maskerer e-postadressene, forresten kanskje ikke så dumt, men selvsagt litt vel sent om man alt har brukt denne adressen i commit-meldinger noen år :-)
Det som ligger i po-fila havner i svn commit sammen med toppteksten, det var sikkert det du mente?
Det jeg mener er e-postarkivene på nettet over alt som går til f.eks. i18n-no A lister ping uio no de ligger i et eget arkiv, og der burde vel både avsender adresse og mottakeradresse kunne maskeres, a la det jeg gjorde rett ovenfor?
Hilsen Axel
On Thu, 2007-11-01 at 22:05 +0100, Bjørn Kvisli wrote:
Jeg googlet etter epostadressen min og frem kom nedenstående link til en .po fil jeg arbeider med. Hva er vitsen med det?
https://init.linpro.no/pipermail/skolelinux.no/commits/2007-October/069560.h...
kva er vitsen med eit listearkiv? jau, å kunne sjekke tidlegare meldingar. det er ikkje *berre* commit-meldingar som hamnar der. ein kan også ha kommentarar til commits som er sendt som svar -- men det ser ikkje ut til å vere vanleg på denne lista.
On Thu, 2007-11-01 at 22:05 +0100, Bjørn Kvisli wrote:
Jeg googlet etter epostadressen min og frem kom nedenstående link til en .po fil jeg arbeider med. Hva er vitsen med det?
https://init.linpro.no/pipermail/skolelinux.no/commits/2007-October/069560.h...
kva er vitsen med eit listearkiv? jau, å kunne sjekke tidlegare meldingar. det er ikkje *berre* commit-meldingar som hamnar der. ein kan også ha kommentarar til commits som er sendt som svar -- men det ser ikkje ut til å vere vanleg på denne lista.
Nei, det er sant. Er det slik at dere andre ser på en slik nettlagring av comittmeldingene som nyttig? For meg virker den meningsløst og skaper bare ekstra «støy». Søker jeg f.eks. på mitt navn, så kommer disse meldingene meget høyt opp, og jeg kan ikke se av hvilken verdi de skal være for andre enn oss på lista. (Grunnen til at de kommer høyt opp er selvsagt at uio er et nettsted med høy google-rank).
Om andre mener den bør beholdes, synes jeg i det minste e-postadressene bør forkludres i arkivet slik at søppelpostroboter får en vanskeligere jobb :-)
Hilsen Axel
On Sat, 03 Nov 2007 02:13:36 +0100, Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote:
On Thu, 2007-11-01 at 22:05 +0100, Bjørn Kvisli wrote:
...
kva er vitsen med eit listearkiv? jau, å kunne sjekke tidlegare meldingar. det er ikkje *berre* commit-meldingar som hamnar der. ein kan også ha kommentarar til commits som er sendt som svar -- men det ser ikkje ut til å vere vanleg på denne lista.
Nei, det er sant. Er det slik at dere andre ser på en slik nettlagring av comittmeldingene som nyttig? For meg virker den meningsløst og skaper bare ekstra «støy». Søker jeg f.eks. på mitt navn, så kommer disse meldingene meget høyt opp, og jeg kan ikke se av hvilken verdi de skal være for andre enn oss på lista. (Grunnen til at de kommer høyt opp er selvsagt at uio er et nettsted med høy google-rank).
Men er det nå egentlig støy, da? Selv synes jeg commits til fri programvare er vesentlige meritter som godt kan komme høyt opp i søkeresultatene.
On Sat, 03 Nov 2007 02:13:36 +0100, Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote:
On Thu, 2007-11-01 at 22:05 +0100, Bjørn Kvisli wrote:
...
kva er vitsen med eit listearkiv? jau, ÃÂ¥ kunne sjekke tidlegare meldingar. det er ikkje *berre* commit-meldingar som hamnar der. ein kan ogsÃÂ¥ ha kommentarar til commits som er sendt som svar -- men det ser ikkje ut til ÃÂ¥ vere vanleg pÃÂ¥ denne lista.
Nei, det er sant. Er det slik at dere andre ser på en slik nettlagring av comittmeldingene som nyttig? For meg virker den meningsløst og skaper bare ekstra «støy». Søker jeg f.eks. på mitt navn, så kommer disse meldingene meget høyt opp, og jeg kan ikke se av hvilken verdi de skal være for andre enn oss på lista. (Grunnen til at de kommer høyt opp er selvsagt at uio er et nettsted med høy google-rank).
Men er det nå egentlig støy, da? Selv synes jeg commits til fri programvare er vesentlige meritter som godt kan komme høyt opp i søkeresultatene.
Jeg ser poenget, men da det fort blir veldig mange slike, så drukner lett informasjonen om andre ting du driver med, også om andre Fri programvare prosjekter, i en haug med detaljerte endringslogger.
Hilsen Axel
[Axel Bojer]
Er det slik at dere andre ser på en slik nettlagring av comittmeldingene som nyttig?
Jeg ser på offentliggjøring og lagring av commit-meldingene og andre lister som nyttig. Det gir større tilgjengelig på oversikt over endringer, og derigjennom større mulighet for etterprøving og en bivirkning av markedsføring (folk som er litt interessert kan se på aktivitetsnivået uten å melde seg på listen først).
Arbeidet med å oversette fri programvare foregår i full offentlighet, og en konsekvens av dette er at alle endringene publiseres. Slik synes jeg det bør være.
Vennlig hilsen,
Bjørn Kvisli:
Jeg googlet etter epostadressen min og frem kom nedenstående link til en .po fil jeg arbeider med. Hva er vitsen med det?
Viss du ikkje vil ha e-postadressa di offentliggjort, bør du ikkje bruka ho ved omsetting av PO-filer. At folk kan finna ho via Google er ein *liten* sak samanlikna med at fila med omsettaradressa naturlig nok vert lagt inn på absolutt *alle Linux-maskiner i heile verda* som har installert dei norske språkpakkane.