fredag 8. oktober 2004, 17:18, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Fredag 08 oktober 2004 16:52 skreiv Axel Bojer:
fredag 8. oktober 2004, 16:45, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Fredag 08 oktober 2004 16:34 skreiv Axel Bojer:
Så ditt forslag er «tekstbehandlar» = word processor «skriveprogram» = text editor ?
Ja, nett som i dag.
I dag av noen kanskje ;-) og «tekstbehandlingsprogram» som synonym til «word processor» da vel?
«Tekstbehandlingsprogram» er vel unødvendig langt når me har «tekstbehandlar»?
Greit, enig!
Jeg tror bare noen vil være med på dette skillet , og de aller fleste vil misforstå. (Altså ikke særlig brukervennlig for de fleste). Men, ok, hvis det er slik at det er flertall for en slik løsning så får det bli slik :-/
«Tekstbehandlar» vil ikkje bli misforstått, så sant ingen finn på å omtala «text editor» som «rein/enkel tekstbehandlar».
Jeg er ikke helt overbevist, men gir meg hvis detter er de de fleste mener.
«Skriveprogram» er så godt som ledig som faguttrykk, og difor kan me som Karl Ove seier definera tydinga sjølve. Ordet er ikkje meir uklart enn «text editor». (Bortsett frå at «text editor» er etablert.)
Hmm. Google finner 4770 treff, så ikke helt nytt, men ok, det er kanskje ikke overbelasta.
Dersom det finst eit krystallklårt, sjølvforklarande ord for «text editor», så er jo det fint, men å kalla det «rein/enkel tekstbehandlar» gjer berre vondt verre, synest eg.
Tja, tvetydig er alt i hop iallfall. Men det er vel «skriveprogram» også, det kan vel omfatte all slags skriveprogram?
Men noe entydig løsning har vi ikke i noe fall. Slik sett er det kanskje enklest å bruke ditt forslag. Tenkepause noen dager i fall noen finner noe bedre?
-Axel