On Tue, 2004-08-17 at 10:07 +0200, Sigurd Gartmann wrote:
javel? i kva samanheng er "strek" rett omsetjing?
I gimp har vi f.eks «Connect Strokes» som bør være «koble sammen streker» heller enn «kople sammen strøk».
det er eg einig i.
«Stroke Width» til «strekbredde» i stedet for «strøkbredde».
denne er eg meir i tvil om, men båe delar fungerer. slik eg ser det er ein "strek" linja mellom to punkt, medan "strøk" er forma og kvaliteten til streken. forresten ville eg seie "tjukke strekar", men "breie strøk".
Strøk er også brukt i gimp, så du det er utbredt. Men nå har jeg tegnet nesten siden jeg ble født, og til og med på universitetsnivå snakker arkitekter om streker når de tegner, så hvordan vi har klart å tegne i gimp uten å lage en eneste strek, blir for meg uforståelig.
sjå over.
Og i hele gimp er altså strøk brukt om strek, noe som kan forvirre, siden man kan «male flere strøk» oppåhverandre. Særlig nå med alfaverdier og gjennomsiktighet. Men dette er delvis noe annet.
aj, "fleire strøk" er ein interessant variant, men sannsynlegvis forvirrande. kva vert "layer" omsett med i dag?
Kanskje et skille mellom penselstrøk og penne/blyant-strek er det som gir mest mening?
ein blyantstrek har også struktur og ein strøkkvalitet.