tirsdag 25 november 2003, 15:40, skrev Knut Yrvin: | tirsdag 25. november 2003, 10:18, skrev Herman Robak: | > Når vi først er inne på politisk korrekthet; | > burde ikke noen snart se å innføre republikk på | > sjakkbrettet?! | | Jeg er for republikk og mot å endre spillereglene i sjakk. Samtidig så er | jo klient/tjener-metaforen utmerket erstatning for metaforer som godseier/ | husmann, eller mester/slave-beskrivelse av tekniske systemer. | | Rent politisk er det et svært viktig mål at dataordene i Skolelinux er | gode. Jeg mener for eksempel at mellomtjener er et svært godt ord som | erstatning for proxy. Proprietær er direkte oversatt til godseier i | Bokmålsordboka til dokumentasjonsprosjektet ved Universitetet i Oslo. | | Det har vært en del diskusjon om ordet nisse som erstatning for daemon. | «Drep nissen» er jo ikke noe særlig god erstatning for «kill the daemon». | Men det er mange likehetstrekk mellom de mytiske figurerene nisse og daemon | avhengig av hva slags behandling de får ... Så noen ganger ønsker man jo å | drepe nissen billedlig talt :-) | | mvh Knut
.. og noen ganger følger nissen bare med på lasset ;-)
-Axel