søndag 21 juli 2002, 00:58, skrev Arne Christian Hårseth:
Kan 'settlement' bety noe annet enn avtaleinngåelse?
Ja. Settlement er det samme som oppgjør. Oppgjør og avtaleinngåelse er to forskjellige ting innen aksjehandel. Forenklet handler oppgjøret om å betale for aksjene man har avtalt å kjøre. Betalingstidspunktet (oppgjørsdagen) er som regel tre dager etter avtaleinngåelse om å kjøpe aksjene. Man gjør altså et skille mellom selve handelen og når man betaler. I Norge er skillet uttrykt organisatorisk ved at selve handel med aksjer skjer på børsen og oppgjøret gjøres av Verdipapirsentralen.
Kontakt gjerne Verdipapirsentralen om spørsmålene: telefon 22 63 51 00, samt vps@vps.no
Om dere står skikkelig fast så kan jeg skaffe folk som kan svare internt...
- Knut