tor, 07,.10.2004 kl. 21.03 +0200, skrev Karl Ove Hufthammer:
[posted and mailed]
axelb@skolelinux.no wrote in news:20041004140559.9BCB3242C2@developer.skolelinux.no:
<tr> <td>word processor</td> - <td>tekstbehandlingsprogram</td> + <td>skriveprogram, tekstbehandler, tekstbehandlingsprogram</td> </tr>
Hæ? Var me ikkje einige om at eit Word Processing Program var eit «tekstbehandlingsprogram», mens me med eit «skriveprogram» meinte sokalla Text Editors -- Kwrite, Kate, Vim o.l.
Hva er egentlig forskjellen mellom et «Word Processing Program» og en «Text Editor»? At den ene varianten er bedre egnet for utskrift på papir? At den ene varianten prosesserer ord? Jeg er redd jeg ikke har skjønt hva en «Word Processor» er for noe, og trenger noen til å komme med et eksempel på et sånt program.
Hvis Kwrite, Kate, Vim, Abiword, Gedit og Emacs er skriveprogram, hvilke program er da tekstbehandlingsprogram, og hvorfor er det så viktig å skille mellom disse begrepa?