Kolbjørn Stuestøl wrote:
Herman Robak wrote:
On Thu, 18 Oct 2007 19:31:11 +0200, Kolbjørn Stuestøl kol-stue@online.no wrote:
Kva er «bumpmaping»? Du har to nøyaktig like store bilde. Det eine er bildet som skal forandrast, det andre er eit «mønsterkart» i gråtoner. Kvart punkti originalbildet blir samanlikna med tilsvarande punkt i gråtonebildetog gjort litt lysare eller mørkare ut frå gråtonen i dette bildet.Avhengig av innstillingane du har sett for prosessen, kan resultatett.d. bli at originalbildet ser ut som eit foto av eit relieff.
(...)
Bumpmapping(4)
I stedet for å _modellere_ små riper, bobler, rynker og porer med et utall av små trekanter slik _topografien_ i modellen blir natur- tro, kan man nøye seg med å endre skyggeleggingen av overflaten. Et bumpmap brukes til å simulere ujevnheter i overflaten som den «strekkes rundt». Det gjøres ved å manipulere helningen på over- flaten, punkt for punkt, slik at det oppstår skygger og høylys som det ville ha gjort med virkelige ujevnheter.
Ut fra den forklaringa Herman leverer, så forestiller jeg meg muligheter som:
simuler fordypninger simulert ujevnhet ujevn overflate ujevn overflatestruktur
e.l.
Hilsen Axel