On Fri, 19 Oct 2007 19:43:24 +0200, Kolbjørn Stuestøl kol-stue@online.no wrote:
Herman Robak wrote:
On Thu, 18 Oct 2007 19:31:11 +0200, Kolbjørn Stuestøl kol-stue@online.no wrote:
Kva er «bumpmaping»? Du har to nøyaktig like store bilde. Det eine er bildet som skal forandrast, det andre er eit «mønsterkart» i gråtoner.
....
Bumpmapping(4)
I stedet for å _modellere_ små riper, bobler, rynker og porer med et utall av små trekanter slik _topografien_ i modellen blir natur- tro, kan man nøye seg med å endre skyggeleggingen av overflaten. Et bumpmap brukes til å simulere ujevnheter i overflaten som den «strekkes rundt». Det gjøres ved å manipulere helningen på over- flaten, punkt for punkt, slik at det oppstår skygger og høylys som det ville ha gjort med virkelige ujevnheter.
...
Hei Takker for ei fyldig forklaring. Eg tok i utgangspunktet med bare det eg meinte var nok til å kunne vurdera om namneforslaga mine var ok. Den delen som er aktuell i denne samanhengen. Eigentleg er dette også nok i dette spesielle tilfellet, som du også er inne på. Sjølvsagt er det likevel alltid nyttig å vite meir nøyaktig kva som ligg i eit uttrykk, også fordi eventuelle forslag kan bli meir presise. Ser forresten at «bump map» blir brukt ein del på norsk, men sikkert i mangel av noe betre?
Du nevner «mønsterkart», noe som egentlig minner mer om «texture map». Bumpmaps brukes for å simulere ruglete overflate, så «ruglekart» ville være i riktig gate. Men er det innlysende hva et ruglekart er for noe?