Den 01.08.2015 15.03, skrev Sjur Moshagen:
For meg er «spak» eit adjektiv - eg ville ha brukt «spake» i dei samansetjingane som har vorte diskutert her.
"Spak" er både et adjektiv og et substantiv, men har ganske forskjellig betydning i de to funksjonene. En "spak" er det en stang brukt til å styre fly og eller liknende, altså det samme som "stick" på engelsk. Det bør altså ikke være noen -e siden det ikke er adjektivet i bestemt form det er snakk om.
Du kan se begge to i nynorsk- og bokmålsordboka (begge ordene finnes i begge språkene): http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+spak&ant_bokmaal=5&...
- Sigmund