fredag 10. januar 2003, 15:29, skrev Knut Yrvin: | Om patent-rettighetskrangel rundt eierskap til ikoner og navnet | | Windows skriver Axel Bojer: | > Skal se på det; vil ikke artikkelen skal bli så *veldig* mye lengre | > heller. (den fyller 7 A4 sider med godt med luft nå), men kanskje et par | > linjer holder ... | | Skal du skriver et notat hvor du skal avsløre dine intensjoner, eller | bare legge det i kulissene? Det vil være mer riktig å få det fram. Det | kan til og med føre til en kortere artikkel enn den du har til nå. | | Som man ser er det tusenvis av små oppfinnelser som har gjort | datamaskinen mulig. Viktige bidrag er gitt til allmenhetens beste uten | at oppfinnere har hindret bruk av resultatet av arbeidet. | | Det finnes noen unntak. Microsoft fikk ikke laget ordentlig | brukergrensesnitt for Windows før i utgave 95. Dette skyltes et firma | som hadde tatt patent på hvordan man kunne plassere ikon direkte | på skjermbakgrunnen. | | Microsoft bygger inn systematisk inkompatiblitet i sine programmer. | Har man kjøpt Windows Office 97 får man ikke lest Office | 2000-dokumenter. Microsoft gjør dette for å selge mer av sine produkter, | og tvinge fram oppgraderinger. Monopolmakten til foretaket gjør at de | må konkurrere med seg selv. Dette gjøres ved hjelp av disiplinerende | makt hvor det gjøres endringer i systemet som tvinger fram | unødvendige oppgraderinger samtidig som konkurrenter holdes utenfor. | | Når du har fortalt om disiplinerende makt der patenter er et verktøy som | kan brukes både for å sikre induviduell frihet og konkurranse i markedet, | så kan du fortelle om DVD-saken -- og fortelle hvorfor filmindustrien mener | at det er galt at folk åpner panseret på bilen for å fylle vann, skifte | plugger eller lage en bedre radiator. | | mvh Knut
Godt poeng. Skal se hva jeg kan gjøre!
Axel