fredag 14. januar 2005, 16:19, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget
news:200501141438.11929.axelb@skolelinux.no:
enitet (Bl.a. Karl Ove) subjekt (bl.a Herman?) sertifikateier/bruker/innehaver (Axel)
I løpende tekst kan man, når ordet alt er nevnt/etablert i teksten, forkorte det til andre del av ordet, f.eks: innehaveren/brukeren/eieren (altså av sertifikatet) ... Kanskje «innehaver» er best av de tre? Men også bruker er greit.
Nei. Innehaveren eller brukaren treng ikkje vera «subject». Eg er for eksempel innehavar og brukar av Skandiabankens sertifikat, men det er Skandiabanken som er sett som «entitet» (som det heiter i min nettlesar[1]).
... javel, den som bruker en annens offentlige sertifat eier det ikke, bare «låner» det. Men «innehaver/eier» burde da kunne brukes, det blir ikke helt presisit, men mer presist enn det meget generelle (og lite intuitive) entitet. Mulig vi kunne funnet opp et helt nytt ord, men av de som altså alt er i bruk, så burde sertifikateier/innehaver kunne brukes, da dette viser til den _egentlige_ eieren - skandiabanken i ditt tilfelle. Det er vel ikke riktig å si at du _eier_ et sertifikat bare fordi du bruker en annens offentlige nøkkel?
-Axel
Certificate subject: The entity (person, organization, or server) whose public key is certified in the certificate.
Kjelde: http://www.cesnet.cz/pki/CP/GRID/g883.html
[1] Naturlig nok, sidan det er eg som har omsett han. :)