torsdag 3. juli 2003, 21:36, skrev Eivind Tagseth:
Et skall i unix-sammenheng er et skall mot operativsystemets tjenester. Det finnes mange forskjellige skall (Bourne Shell, C Shell, Bourne Again Shell, zsh, ash, marvin shell og command.com, 4dos med flere for windows verdenen).
Derfor er det en utmerket grunn til å kalle konsollet i KDE for skall. Det fordi "terminalvinduet" kjører bash - GNU Bourne-Again SHell ...
Når det gjelder X-terminaler kaller vi dette for tynnklienter i Skolelinux-sammenheng.
- Knut