Petter Reinholdtsen wrote:
[Karl Ove Hufthammer]
OK, monitor = skjerm = den fysiske skjermen er OK.
Men dei virtuelle skjermflatene, der du for eksempel har eitt tilgjengelig med «Ctrl + Alt + F7» og eit anna på «Ctrl + Alt + F8» (kanskje som ein annan brukar), er det screen eller display?
Det er så vidt jeg vet "display"
Hvis du starter opp flere X-tjenere så vil de være tilgjengelige fra F8 og oppover. Hver X-tjener som kjører på en maskin får tildelt ett display (så vidt jeg vet er det ikke mulig for én X-tjenerprosess å styre mer enn ett display). Så display er mer eller mindre synonymt med X-tjenerprosess. GUI-terminalene på F7-F12 er altså det samme som display 0-5.
Det er vel to "screen" over en "monitor" med en "display".
Hva med skjerm=monitor, skjermflate=screen og framvisning=display?
Jeg synes det høres bra ut, men ville kanskje brukt «framviser» for display for å reflektere at det er en prosess som viser noe på skjermen.
Vh. Sigmund