Karl Ove Hufthammer skrev:
Laurdag 2. august 2008 skreiv Petter Reinholdtsen:
Kunne godt likt å standardisera «system administrator» og liknande nemningar til «systemansvarleg», og legga dette inn i fellesordlista? Innvendingar?
Personlig omtaler jeg vedkommende som systemadministrator, og ville blitt forvirret av om systemansvarlig er det samme som systemeier eller systemadministrator.
«Systemansvarlig» som omsetting av «system administrator» *er* alt ganske etablert på norsk. Blant anna har Microsoft standardisert på dette i terminologilista si.
Systemansvarlig kan vi gjerne bruke, ja, det er bedre. Jeg for min del har ikke hørt noen snakke om systemeier, og forestiller meg at en systemadministrator er den som har ansvaret for systemet. At man kan eie noe man ikke administrerer bør nok presiseres nærmere (med flere ord e.l.) om det er et poeng.
-Axel