[Øystein Alværvik]
Eg tenker det mest realistiske er å utøve press på norske politikarar for å innføre pålegg om nynorsk språk i visse typar programvare. Eg kan stille meg utanfor Stortinget i protest dersom nødvendig.
Så vidt jeg vet er lovverk for skolenorge er allerede på plass, med krav om av dataprogrammer som brukes i undervisning skal finnes på aktuelle målformer. Det er håndhevingen som svikter. Se for eksempel <URL: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Malform/malformer-i-grunn... >:
Skriftspråk i lærebøker og læremidler
Foreldrene kan velge om elevens lærebøker skal være på nynorsk eller bokmål, jf. § 2-5 tredje ledd. Foreldrenes valgrett gjelder lærebøker i alle fag, med unntak av norskfaget. I norskopplæringen skal elevene ha lærebøker på skolens hovedmål. Fra og med 8. trinn bestemmer elevene selv hvilken skriftspråk de vil ha lærebøkene på.
Det finnes ytterligere krav til lærebøker og andre læremidler i § 9-4 i opplæringsloven. Der fremgår det at det i andre fag enn norsk kun skal brukes læremidler som foreligger på nynorsk og bokmål, og disse læremidlene skal foreligge til samme tid og samme pris. I tillegg skal lesebøkene i norskfaget i grunnskolen ha nok tilfang på både bokmål og nynorsk slik at elevene lærer å lese begge skriftspråk. Nærmere regler om elevens rett til læremiddel på eget skriftspråk er fastsatt i forskrift til opplæringsloven kapittel 17.
Det virker dermed at Stortinget blir feil adressat.