Mandag 10 april 2006 14:15, skrev Birger Kollstrand:
Det er ganske mange voktere som er i sivil og som griper inn når noe skjer :-)
Offentlige ombud og tilsyn gjør ikke noe annet enn å be andre om og gjøre ting i hennhold til lover og forskrifter. Det er fortsatt noen andre som leverer tjenesten.
Nisser derimot er noen lunefulle skapninger som kunne bli ganske så arge om ikke ritualene ble fulgt.
Akkurat slik er oppfatningen om noen av nissene ikke gjør jobben sin «korrekt» i et unix-system. På brukerlista til Skolelinux er det nok av eksempler på personer som har erfart problemer med nisser enten det er utskriften som ikke virker, eller det er å koble til en ny Windows-boks i nettverket. Vi har samlet mange av disse erfaringene, og løsninger i dette dokumentet:
http://developer.skolelinux.no/itil/problemloesning.odt
Kort sagt. Nisser er noen lunefulle skapninger som fort kan bli ganske umedgjørbare om man ikke følger ritualene. Derfor er nisser et utmerket begrep på det som på engelsk kalles daemon i Unix.
Vennlig hilsen
Knut Yrvin