[Keld Jørn Simonsen]
hei
Blir ÷ brukt som minus-tegn i Norge? Det blir det i Danmark.
Nei, ikke i dag. ÷ blir brukt som deletegn i Norge. Tegnet - blir brukt som minus i Norge. Det hører med ÷ i engelsktalende land og på lommeregnere alltid har stått for divisjon.
Historisk sett ble ÷ brukt som minus-tegn i Skandinavia og deler av Europa. Men tegnet ÷ har sin symbolske bakgrunn i to tall som adskilles av brøkstrek.
Kilder:
http://www.afl.hitos.no/mahist/algebra/ http://no.wikipedia.org/wiki/Algebra
Beste hilsener
Knut Yrvin