On Thu, 2007-11-01 at 23:51 +0100, Axel Bojer wrote:
Greit at vi kan motta endringer per e-post, men kanskje det er best å skru av lagring av disse, særlig når det bare skaper mer søppelpost i tillegg.
eg foreslår at du slår av PC-en din og sluttar å bruke Internett.
Jeg hadde halvt ventet at noen kom med en kommentar i den retning. Når selv personer som har jobber mye med data bare gir opp og regner det som umulig å bruke Internett uten å få søppelpost, så er det ikke rart det er vanskelig å bekjempe det. Hva om legene hadde sagt det samme om virus? Javisst er de ikke kvitt dem, men hvor mange hadde det vært om ingen tok opp kampen?
Kommentaren er flåsete, og dessuten uriktig. Jeg har selv en e-postadresse som det så å si aldri renner inn søppelpost på, og jeg har heller ikke lagt den ut noe sted eller brukt den til e-postlister, bare til personlig e-post. Er man litt forsiktig er dette fullt ut mulig. Jeg har hørt det samme fra andre, og nederst er en lenke til en rapport som bekrefter det samme. Så det er fullt mulig å bruke Internett til både surfing og e-post uten å få en bråte med søppelpost. Og hvorfor skal det være en «naturlov» at bare fordi man vil være med på en e-postliste skal man måtte ta med en hel bråte uønsket e-post? Særlig hvis det finnes midler for å motvirke dette bør de absolutt tas i bruk.
Grunnene til å ønske mindre søppelpost er så selvfølgelige at jeg ikke nevnte dem, men nå tar jeg de viktigste med:
1) Uønsket e-post skaper mer trafikk og begrenser tilgangen på linjene (nettkapasiteten), en meget stor andel av e-postene er jo søppel 2) Uønsket e-post som filtreres bort skaper ekstraarbeide enten for deg (mmanuelt) eller for datamaskinene, som eller kunne blitt brukt til mer konstruktivt arbeide 3) Søppelpost er en sikkerhetsrisiko p.g.a. virus, tastelogger, lurebrev o.a. 4) Søppelpost krever ekstra lagringsplass, lokalt og/eller på e-posttjeneren 5) Med mindre du har et meget godt filter vil du enten miste viktig post eller måtte slette uønsket e-post. Kanskje begge deler.
Bare en liten nedgang vil være å gå i riktig retning. Hvorfor la være?
Kilder (de to viktigste øverst): http://www.cdt.org/speech/spam/030319spamreport.shtml http://www.hvamenerpartiene.com/saker/virus.htm http://www.hardware.no/guider/sikkerhet/spam/8151 http://uchermann.blogspot.com/2005/05/samfunnet-mot-spam.html http://www.digi.no/php/art.php?id=117195