Karl Ove Hufthammer wrote:
Axel Bojer:
Punktlistene synes jeg burde være punkter og ikke bindestreker.
Nei, på norsk brukar me helst tankestrekar og ikkje punkt (eller bindestrekar) til listeteikn. Jamfør med dei språklege retningslinjene våre:
Jeg ser det nå, ja ...
Aller først: Hvor finner du at dette er en «standard» for norsk?
Etter å ha vurdert det må jeg si meg uenig av flere grunner.
* For meg blir strekene for små og uanselige, mens ordentlige kuler gjør punktene lette å se, så gjør strekene at jeg må lete meg mer fram.
* Å bruke kuler er dessuten standardoppsettet i alle programmer jeg har prøvd å bruke til dette, dermed er det også hva nesten alle bruker. En standard som står i motstrid til hva folk faktisk bruker står ikke særlig sterkt :-)
* Tankestreken brukes allerede til f.eks. replikkstrek og man må se nærmere etter før man vet at det ikke er dette som menes (det er jo ikke først og fremst sitater, men ulike aspekter eller elementer av/ved noe).
Hilsen Axel