torsdag 18. mars 2004, 18:29, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote in
news:200403181453.02339.axelb@skolelinux.no:
Jeg vet du har ment dette før. Og jeg mener ennå at Vinje sin løsning er like god, nemlig «opphøyde kommattegn eller apostrofer »
Eg veit ikkje kva du meiner med dette. Gje meg ISO 10646-referansar.
Det undrer meg at du ikke kan forestille deg et opphøyd komma, altså et kommategn på høyde med f.eks et apokritisk tegn som «`» i idé (akutt-tegn) eller «'» som i vis-à-vis (gravis-tegnet). (Men altså, som du sier, er ingen av disse verken er hermetegn eller apostrof :-). Dette er altså både tegnet som heter «apostrof» og «indre hermetegn ». Ellers kan du jo slå opp i «skriveregler» selv og og se, jeg får nemlig verken startet eller installert charmap hos meg fordi jeg ikke finner det (men fant det hos Jørgen :-)
Det er forøvrig ikke bare _jeg_ som mener, men Vinje, som nevnt, i et verk som altså er utgitt etter gjennomsyn og med godkjennelse av språkrådet. Han skriver det jeg siterte, og gir ingen nærmere forklaring på hvordan man skal få tak på dette tegnet. Såvidt jeg ser er det to muligheter: Tegnet under stjernetegnet (som altså er det samme som apostrof-tegnet), til høyre for «æ». Dette er den varianten som er enklest å bruke, som jeg jeg vil foreslå da jeg ser det som tidsspill å gå inn i tegntabellen for å finne fram noen tegn som bare ser marginalt anderledes ut. Eller man blar i tegntabellen. Aktuelle kandidater ser ut til å være: U+
Dessuten er det slett ikke klart for meg hvordan en, på et linux-tastatur skal takle dine opphøyde 6- og 9-tall,
Det er i so fall eit teknisk problem, som desse teikna delar med rundt 100 000 andre teikn.
Eivind skrev: Et mer relevant spørsmål er kanskje hva man skal bruke om man er begrenset til ISO-8859-1 som tegnsett?
Nettopp, det _er_ av stor betydning at det er et tegn som man faktisk kan finne frem til. Mesteparten av disse 10.000 tegnene er nok heller ikke i bruk av nordmenn vil jeg tro. For dem er nok apostrof-tegnet det mest aktuelle.
såvidt jeg ser gir kodene dine bare mening for en windows-bruker, eller?
På *ingen som helst* måte. Dette har ingenting med Windows å gjera.
Gir deg rett der :-) Fant tegnet vha. charmap, og med de tallene du oppga. Men dette er en meget tungvint metode.
Apostrofer derimot er både en del av standardreglene fra norsk språkråd,
Hæ? Norsk språkråd brukar so vidt eg kan sjå i publikasjonane sine dei teikna eg anbefaler i retningslinjene.
Viss dei har brukt programmeringsapostrofar nokon plass, må det vera ein typograf som har sovna på jobben.
Tviler på det, både i utgave 6 og 7 (nyeste) så brukes tegn som absolutt ser ut som «opphøyde kommattegn eller apostrofer». Vinje gjør forøvrig samtidig oppmerksom på at tegnet vil kunne se anderledes ut enn hos ham. Noe som stemmer med det jeg skrev over nemlig det tegnet som ser ut som et enkelt tommetegn/enkelt engelsk hermetegn. slik: '. (og se f.eks. http://www.sprakrad.no/apostrof.htm der også språkrådet bruker dette tegnet som apostrof-tegn eller http://www.sprakrad.no/oss.htm der de bruker ' som indre hermetegn, forøvrig i blanding med "xxx" som hermetegn så dette er ikke det beste eksempelet).
Dessuten har jeg sett dette som indre hermetegn i andre bøker også.
Jeg tror nok, som nevnt over, at vi bør innse at ikke alle (heller bare få) orker å (eller vet hvordan de skal) bla i en lang tegntabell for å finne alle mulige særegne tegn for det ene eller det andre. Men for de som vil og kan, er det helt greit, synes bare ikke vi skal tvinge igjennom at alle _må_ bruke det, derfor bør altså Vinjes og språkrådets variant være likestilt.
Mvh Axel