Bjørn Steensrud skrev: (...)
Furuike ya kawazu tobikomu mizu no oto
Den gamle dammen frosken hopper lyden av vann
... av Basho (1644--1694)
Siden dette er oversetterlista, tillater jeg meg en liten digresjon:
du finner 31 oversettelser til engelsk pluss kommentarer her: http://www.bopsecrets.org/gateway/passages/basho-frog.htm
En av de bedre: pond frog plop!
... eller en parodi av Gibon Sengai:
The old pond! Bashô jumps in, The sound of the water!
Andre versjoner: http://www.haikupoetshut.com/basho1.html http://www.geocities.com/Tokyo/Island/5022/basho.html
-Axel