Den 08.06.2020 19:08, skrev Thomas Gramstad:
Hvorfor ikke bare bruke "utplassere" for deploy?
Ser ikke at vi vinner noe med all denne rullingen. :)
Thomas _______________________________________________ E-postlista l10n-no http://lister.huftis.org/listinfo.cgi/l10n-no-huftis.org
"Rulle ut" er veldig mye brukt i næringslivet om IT-systemer. Mulig det ikke er så vanlig i akademia. Man kan også bruke det om det abstrakte: "Selskapet rullet ut en ny strategi".
Opphavet for uttrykket rulle ut er sannsynligvis det latinske "evolvere", som direkte betyr å rulle ut. Det kan være årsaken til at uttrykket finnes både på engelsk og norsk. "Roll out" er for så vidt et fullverdig synonym for "deploy" på engelsk.
- Sigmund