20. sep. 2015 kl. 22:08 skrev Axel Bojer axel@bojer.no:
Den 20. sep. 2015 15:27, skrev Petter Reinholdtsen:
[Eyolf Østrem]
Jeg vil i hvert fall foretrekke en av variantene med -plate, fordi det nå engang er det det er, og ikke en pute. Styre- eller peke-, vet jeg ikke. Umiddelbart liker jeg styreplate best - det dekker bredere det verktøyet gjør - men jeg har ingen sterke synspunkter.
Personlig kaller jeg pekerdingsene stort sett mus, muspinne og musplate.
Jeg foretrekker også -plate. Når det gjelder styre- eller peke, så synes jeg styre mer beskriver det jeg gjør, mens peke for meg mer foregår i frie luftrom :-)
Kort sagt: Går for styreplate. – Og da tilsvarende styrepinne.
Se forøvrig: https://no.wikipedia.org/wiki/Styrepinne https://no.wikipedia.org/wiki/Styreplate
Eg føretrekkjer styreplate, ev. styreflate. I Mac-samanheng nyttar Apple konsekvent(?) ‘styreflate’.
‘-pute’ verkar for meg alt for mjukt og «putete» til at eg synest det høver på dei dingsane og greiene vi diskuterer her.
Sjur