-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA1
mandag 15. desember 2003, 01:22, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
Sundag 14. desember 2003 23:50 skreiv Petter Reinholdtsen:
En programmør forfatter kildekode som omformes til programmer. Jeg synes det er helt naturlig å kalle skaperen av verket for forfatter. En forfatter har opphavsrett til sine bokverk, slik en programmør har opphavsrett til sine kildekodeverk. En programmør er derfor slik en forfatter.
Minst like naturleg med «komponist», då ;-) Programkode har i grunnen meir til felles med eit partitur enn med ein tekst. Det er berre litt unaturleg å ta yrkestittelen til eit anna fagområde, synest eg.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Syns vi skal godta at vi legger litt andre meninger i ord på norsk enn det gjøres på engelsk. Selv om "programmerer" nok ikke passer helt det heller. Hvis de skiller mellom folk som programmerer, lager dokumentasjon, står for grafikk osv. skal jeg være enig.
Ellers.. Hva med noe i retning "Laget av" ?
Harald