fredag 8. oktober 2004, 15:27, skrev Hans F. Nordhaug:
On Fri, Oct 08, 2004 at 03:11:29PM +0200, Axel Bojer wrote:
fredag 8. oktober 2004, 15:05, skrev Hans F. Nordhaug:
Jeg synes også skillet mellom Text Editor og Word Processor er viktig, men for folk som ikke programmerer er skillet uklart. Dette kommer også frem av følgende fra "The Free On-line Dictionary of Computing":
[kutt]
Kanskje vi trenger et nytt ord for "text editor"? Jeg kommer bare på "rentekstbehandler" som kanskje ikke er så bra.
Hans
De tre av oss som sitter her nede på AFK mener (fortsatt) at *om* man vil ha et skille, så er ikke de orda som er nevnt her til nå særlig forståelige for folk flest. Vi foreslår «enkel/avansert tekstbehandler» i de tilfeller der dette skillet er viktig, i andre tilfeller bør alle de tre orda kunne brukes synonymt, fordi dette er vanlig praksis (jfr: språkbrukerne bestemmer over språket).
Da har jeg bare en kommentar - «enkel/avansert tekstbehandler» gir ikke dette skillet i det hele tatt. Emacs/Vim osv er jo *svært* avanserte... Eller mener du at utseende på dokumentet som behandles er «enkelt»? Jeg er ikke uenig i at de tre ordene i fellesordlista er synonyme i vanlig bruk (og dermed vanskelig kan brukes av oss til å skape et skille).
Hans
ordet enkel/avansert viser ikke til programmet som sådan, men hvordan teksten behandles, altså «enkel/avansert tekstformatering». Er klar over at dette kan misforstås, så om noen har et bedre forslag, så kom med det :-)
-Axel