lørdag 10. januar 2004, 00:46, skrev Arne Christian Hårseth:
På Wed, 7 Jan 2004 08:56:31 +0100, skrev Eivind Tagseth
- Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no [2004-01-07 03:15:39 +0100]:
On Tue, 2004-01-06 at 23:49, Karl Ove Hufthammer wrote:
Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no skreiv i innlegget
news:1073076173.25517.63.camel@zeppo.njus.no:
Da burde "lagringsenhet" duge, da ... :-)
Og er ikkje «lagringseining» perfekt til då? Det er ingenting med ordet som seier at eininga må vera fysisk, og ikkje logisk.
kanskje, bortsett frå du slett ikkje alltid vil ha lov til å LAGRE på eit volum ... (eg tenkjer spesielt på nettverksvolum, men også CD-volum.)
«lagerenhet» da? Synes ikke «lagringsenhet» var så dumt heller. _Noen_ har vel en eller annen gang brukt det som en lagringsenhet? «dataenhet»?
Vil ikke en disk eller CD-ROM spiller i dagligtale kalles en lagerenhet slik at du ikke klarer å skille de to? Hva er galt med å kalle det et volum? Eller mere spesifikt et datavolum eller datamengde. Jeg tror det er det abstraksjonsnivået ordet har på engelsk, dvs en mengde data. I Linux bruks dette f.eks om en samling av partisjoner, en "datamengde" som spenner over flere disker (LVE) og en datamengde som spenner over flere databånd.
Jeg mener fortsatt at vi bør bestrebe oss på å bruke ord som passer mest mulig inn blant de norske orda vi har fra før, og da blir volum et fremmedelement. Engelsk bruker også ordet om lydvolum og tredimensjonale størrelser (som vi har overtatt/også bruker), bind (i forbindelse med bøker altså) og som en utvidelse (?) av det siste: lagringsenhet. Dette ordet er, iflg Google, i bruk 2,320 ganger. Må altså kunne sies å være godt etablert nettopp om ulike lagringsmedier, riktignok mye eksterne sådanne: minnepinner, minnebrikker ...
Volum derimot - 64.600 treff - (avgrenset til norske sider) viser heller til kubikkmeter eller mengde , iallefall på de 100 første sidene. Ser ingen grunn til å gå på tvers av normal ordbruk for dette ordet. Tror ikke det er fare for misforståelser mht. skriverettighetene. Tross alt: Skal et «volum» i engelsk forstand ha noen mening må det være skrivbart _minst en gang_. Altså må det da kunne lagres noe der, og da blir det per definisjon også en lagringsenhet. Ser intet problem ved det. At det (som cd-r) siden bare kan leses fra (når den er full iallefall), er vel etterhvert nesten allmenkunnskap.
Mvh Axel