Fører denne diskusjonen videre på språklista, da det er mest språkspørsmål, og for å unngå dobbeltposting:
mandag 30 juni 2003, 17:51, skrev Jonas Smedegaard: | On Mon, 30 Jun 2003 11:19:39 +0200 | | Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote: | > Har slitt litt med å få til norske tegn i | > skallet/kommandolinja/konsollet(Noen som forresten kan gi noen råd om | > forskjellene mellom de ulike navnene, hvilke ord brukes for å sille | > mellom en kommandoline uten og med X?). | > | > Å få til norske tegn i terminalvinduer, konsoll, skall eller hva man | > nå kaller det, | | Her er hvordan jeg forstår begreberne (korrigér mig gerne hvis nogen ved | bedre):
Har sett litt i «Mitt dataleksikon». Det ser ut til at begrepene er litt ullne, litt ulike betydninger, men brukes også mye om det samme.
| En terminal er fuldskærms tegnbaseret dialog mellem skærm og tastatur | efter bestemte standarder. Du kan eksempelvis have en terminal på | konsollen, via modem, eller vha. en emulator under X.
Aha. mao er et skall uten X også en terminal, mens f.eks «xterm» ikke er det.
| Konsollen er computerens fysiske brugerflade. En Playstation | spillekonsol består af fjernsyn og gamepad, og de fleste personlige | computeres konsol består af SuperVGA skærm, mus og tastatur. Linux er | ofte ofte sat op til at have flere "virtuelle konsoller" på samme | konsol, hvor de første 6 kører terminal-emulering efter standarden | "linux", og den 7. kører X11.
.. dermed tror jeg konsoll faller stille under stolen og ikke blir brukt ... (i nevnte dokument, annet enn innledningen).
| Under X11 kan der startes en "X11 virtual terminal" (under Debian Linux | er kan bruges programmet "x-terminal-emulator"). Eksempler på sådanne | programmer er xterm og rxvt. Normalt kører de en terminal-emulering | efter standarden"xterm". | | En "skal" er det program som normalt startes efter login, og bl.a. giver | en prompt hvor du kan starte kommandoer fra. Windows-folk vil genkende | den fra DOS. I den klassiske Mac-verden eksisterer konceptet om | "skallen" ikke - den er født grafisk.
Mener du altså at «xterm, xterm» osv ikke er skall? For det er de vel?
| Der er ikke noget kort svar for "hvilket ord bruges om tegnbaseret | interface hhv. i og udenfor X", da der er tale om flere lag indeni | hinanden - eksempelvis skallen bash under terminal-emuleringen "linux" | på en Linux virtuel konsol.
.. og det var egentlig det jeg var ute etter, ja. Men det virker som det duger å fortsette å kalle dokumentet for «Norsk tegnoppsett i *skallet*». Ingen av de andre ordene virker noe bedre :-). Dessuten ser det ut til at ordet kan brukes både om innloggingsskall uten X og xterm mm., og det var hensikten. Eller er noen uenige?
mvh Axel
| Håber det var til at forstå.
Joda!