Har slitt litt med å få til norske tegn i skallet/kommandolinja/konsollet (Noen som forresten kan gi noen råd om forskjellene mellom de ulike navnene, hvilke ord brukes for å sille mellom en kommandoline uten og med X?). Dette som følger hadde jeg tenkt å få lagt ut til andres nytte på et vis. Tilbakemeldinger mottas med takk!
mvh Axel
****** HVORDAN FÅ NORSKE TEGN I SKALLET: ******
OM DENNE BESKRIVELSEN: Å få til norske tegn i terminalvinduer, konsoll, skall eller hva man nå kaller det, er ikke så helt lett -med mindre man vet nøyaktig hva man skal gjøre, da viser det seg at syv -7- små linjer er nok, plassert på rett sted (og uten stavefeil!). Men dessverre var ingen av de kildene jeg hadde nøyaktige nok; det manglet noe, eller sto feil der. Derfor lete jeg frem så mye jeg trengte (og litt til :-) for å fornorske bash, ls og less, helst så lett som mulig, uten å måtte installere flere programmer. For å fornorske andre programmer tror jeg f.eks Danish-HOWTO skulle gjøre susen, men jeg har ikke testet annet enn det som står her, det overlater jeg til de som trenger det;-). Skulle det være mangler eller feil i dette dokumentet, ikke nøl med å sende en beskjed om det. Alle rettelser av feil er av det gode.
KORTVERSJON: La bash-skallet bruke æøå: Sett dette i ~/.inputrc eller /etc/inputrc: set convert-meta off set output-meta on set meta-flag on (Sistnevnte er synonymt med å skrive: set input-meta on)
La også less vise æøå: Sett dette inn i ~/.profile eller i /etc/profile, og i ~/.bashrc eller /etc/bash.bashrc: export LESSCHARSET=latin1 La også ls vise æøå: Sett dette inn i ~/.profile eller /etc/profile, og i enten ~/.bashrc eller /etc/bash.bashrc: alias ls='ls --show-control-chars' For å la ls vise filer og kataloger i farger også, bruk isteden: alias ls='ls --show-control-chars --color'
BEMERKNINGER: ** Bruker man innstillingsfilene i hjemmekatalogen (~/) så gjelder de bare for den brukeren, innstillingsfilene i /etc gjelder for *alle*, og dermed også for root, noe som absolutt er kjekt :-) ** Innstillinger i hjemmekatalogen overstyrer de generelle systeminnstillingene. (Roots hjemmekatalog er /root). ** Det som ligger i .profile og ~/.profile leses bare inn når man logger inn i skallet, det i /etc/bash.bashrc og ~/.bashrc leses bare når et (under-)skall startes, f.eks når «wterm» eller «konsoll» startes under X, eller når du logger deg inn som root med «su» i et innloggingsskall for en bruker. Prøv å legge inn variablene for less og ls i bare /etc/profile og ikke i /etc/bash-bashrc, og du vil forstå hva jeg mener! ** Jeg har tatt utgangspunkt i bash-skallet når jeg har skrevet dette, for andre skall vil enkelte kommandoer (f.eks export=...) være anderledes. Men det meste vil være likt og iallefall overførtbart. ** Dette er sjekket på Debian 3.0 med KDE 3.1.2 og windowmaker. Oppsettet og filnavnene/filplasseringene kan være anderledes for andre Linux-distribusjoner.
****** OVERSIKT OVER OPPSETTSFILENE FOR MILJØVARIABLER ******
OPPSETT FOR ALLE BRUKERNE PÅ SYSTEMET: FILPLASSERING INNSTILLINGSVALG /etc/inputrc Oppsett for biblioteket «readline» for alle brukere /etc/profile Miljøvariabler for alle brukere for alle skall /etc/environment Språkvalg for alle brukere; Her settes miljøvariablene LANG og LANGUAGE til LANG=no_NO og LANGUAGE=nb_NO:nn_NO:no_NO:no Da åpnes f.eks OOo på norsk som standard
OPPSETT FOR EIEREN AV HJEMMEKATALOGEN (~/) FILPLASSERING INNSTILLINGSVALG ~/.profile Miljøvariabler for hver enkelt bruker, alle skall ~/.bashrc Miljøvariabler for hver enkelt bruker, bash-skallet ~/.bash_profile Miljøvariabler for bash, 1. prioritet (hvis den finnes) ~/.bash_login Miljøvariabler for bash, 2.prioritet Brukes hvis den finnes og ikke 1. prioriteten finnes ~/.profile Miljøvariabler for alle skall, 3. prioritet Brukes hvis den finnes og ikke 1. eller 2. prioriteten finnes ~/.inputrc Oppsett for biblioteket «readline» for hver enkelt bruker Kan gi æøå i bash, men ikke less og ls (se over)!
Disse ser ut til å bli laget automatisk som kopier av tilsvarende filer i ~/: /etc/skel/.bashrc /etc/skel/.inputrc /etc/skel/.bash_profile
****** FEILSØKING: ****** ** Opprett en fil som heter æøå-ÆØÅ, eller noe annet som bruker disse bokstavene. Skriv inn «æøå ÆØÅ» i fila, gjerne med linjeskift melom om du vil. Nå kan du lett se om de særnorske tegnene vises med less og ls ved å vise denne fila, henholdsvis katalogen den står i. ** For å teste om en miljøvariabel fungerer som ønsket, skriv export MILJØVARIABEL=verdi (Eksempel: export LANG=nb_NO). Disse variablene gjelder bare for det terminalvinduet den settes i og forsvinner når vinduet lukkes eller maskina skrus av. ** For å se hvilke miljøvariabler som er satt, skriv «set» eller «env» i skallet («set» gir mest informasjon!). ** For å bruke innstillingene fra bare en bestemt fil, kjør «. 'sti/filnavn'», f.eks vil kommandoen «. .profile» lese inn innstillingene i «.profile» på nytt. (Husk mellomrom mellom «.» og «sti/filnavn»!) ** Det er forskjell på om du starter et skall i X (altså f.eks i KDE) og om du starter et innloggingsskall. Skall som startes i X leser ikke oppstartsinformasjonen for innloggingsskall. For å teste at innlogginsskallet er satt opp rett kan man: Metode 1: Skriv bash -l i et skall. Bash vil da lese inn oppstartsoppsettet for innloggingsskall, den bruker da også alle eventuelle endringer. Du starter med dette et underskall i skallet. «exit» fører deg tilbake til foreldre-skallet, altså et skall med forrige oppsett. Metode 2: I KDE eller en annen vindusbehandler: trykk ctrl+alt+F1 (eller F2, F3... tom F6). Logg inn der (både som root og som bruker) og se om oppsettet stemmer. Trykk ctrl+alt+F7 og du er tilbake i vindusbehandleren.
****** KILDER: ****** Danish-HOWTO Norwegian-HOWTO Linux in a nutshell, 3rd Edition, O'Reilly forlag aug 2000 «info ls» (under «formatting the file names» og «general output formating», nederst). «man bash» «man readline»
Av Axel Bojer, laget 29.6.03.