* Karl Ove Hufthammer lister@huftis.org [020716 18:57]:
<tr> <td>entropy pool</td> - <td>entropipulje </td> + <td>entropipulje? </td> </tr>
«pool» = «pulje». Tror jeg heller ville ha sagt noe slikt som «entropiutvalg». Eller entropi-grunnlag.
Då blir det entropigrunnlag. Men i kva samanheng blir dette ordet brukt?
Antagelig i en eller annen kryptografi-sammenheng. Det kan være for generering av nøkkelpar, tilfeldige verdier o.l.
<td>file descriptor</td> - <td>fildeskriptor, filbeskriver </td> + <td>filbeskrivelse</td> </tr>
Nei, en file descriptor er _ikke_ en filbeskrivelse. Dette er et såpass teknisk begrep at «fildeskriptor» er det eneste som bør brukes.
Kva er ein ein «file descriptor»?
Når du åpner en fil med open() får en returnert en fildeskriptor. Dette er rett og slett et tall, som identifiserer en fil denne prosessen har åpen. Det er et slags filhåndtak som ble nevnt i en annen oversettelse, men en fildeskriptor er spesifikt det filhåndtaket som brukes med systemkallene mot kjernen. Skallene dine snakker også masse om disse fildeskriptorene, spesielt om deskriptorene for standard inn, standard ut og standard feilkanal (henholdsvis 0, 1 og 2).
Når en i bash f.eks. skriver:
find / -name filenmin 2> /dev/null
betyr det at man rederigerer det som kommer ut av fildeskriptor 2 (standard feilkanal) til /dev/null.
Å oversette et så teknisk begrep med noe annet enn en fildeskriptor tror jeg er feil, men det kan jo godt hende enkelte av originaltekstene er unødvendig tekniske, «file descriptor» sier nok ikke den jevne bruker så veldig mye heller.
Eivind