Jeg fikk svar på mitt spørsmål om hva som skjulte seg bak den passordbeskyttede websiden. Svaret er vedlagt slik at dere andre kan se hva NFS anbefaler.
Det ser på meg ut som om NSF og Språkrådet er enige om formattering av positive tall. Jeg håper det også er enighet om at negative tall skrives med '-' direkte foran tallet, som i '-12 345,678 9'.
Jeg mistenker derfor at Kelds webside URL:http://std.dkuug.dk/cultreg/registrations/narrative/nb_NO,_4.5 må dermed være feil på dette punktet.
Er det noen som vet om de norske stadardiseringsorganisasjonene har vurdert om skilletegnet mellom siffergrupper bør være 'space' eller 'no-break space'. Språkrådet nevner bare at tallene skal grupperes tre og tre, mens NSF snakker om mellomrom (space). Den svenske standardiseringsorganisasjonen ITS i URL:http://std.dkuug.dk/cultreg/registrations/narrative/sv_SE,_1.0.html krever 'no-break space'. Fordelen med 'no-break space' er at programmer som reformatterer teksten vil beholde hele tallet som en enhet, i stedet for å finne på å dele linjer midt i tallet.
Hva er grunnen til at NSF og Språkrådet ikke anbefaler 'no-break space'?
--