On Tue, 1 Sep 2015, Axel Bojer wrote:
Den 01. sep. 2015 22:06, skrev Sigmund Hansen:
Den 01.09.2015 11.16, skrev Petter Reinholdtsen:
For litt over tre år siden startet jeg på et prosjekt for å publisere boken Free Culture av Lawrence Lessig på norsk. Jeg omtalte prosjektet[1] her i 2012, og tenkte det var greit å gi en kort oppdaterting. Oversettelsen er nesten komplett, og siste korrekturlesing pågår. Vi tar gjerne imot hjelp med korrekturlesingen. Oversettelsen vedlikeholdes via Transifex[2], og PDF for engelsk og bokmål som ser ut slik boken skal trykkes finnes i archive/-katalogen på github[1]. En god måte å korrekturlese kan være å lese PDF-en og fikse eventuelle feil i Transifex.
Planener å gjøre boken tilgjengelig for kjøp via lulu.com (som tar seg av trykkingen) og via bokhandler som Amazon og Barnes & Noble. Vet ikke helt om de også vil bli tilgjengelig fra norske bokhandlere, da jeg ikke aner hva som skal til der.
Jeg lurer på om dette er avleveringspliktig. Verk som gjøres tilgjengelige for allmennheten er lovpålagt å avleveres til Nasjonalbiblioteket. Dette er en av de tingene som norske publiseringshus typisk tar seg av for deg, men de har ofte mye dyrere pakker og krav om ganske mange kopier for selv de minste opplagene.
Du kan ta en titt på https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-09-32?q=avleveringsplikt
Kanskje man slipper unna om man bare publiserer boka i utlandet, men jeg mistenker at det ikke er fullt så enkelt.
Hvorfor skal man prøve "å slippe unna" noe som er så viktig, positivt og tilgjengelighets- og bevaringsfremmende som pliktavleveringsordningen?
Såvidt jeg husker fra arbeidet med å utgi tidsskrift, så skulle vi levere fire eksemplarer til Nasjonalbiblioteket (Nasjonalbiblioteket, Finsettveien 2, Langneset,8607 Mo i Rana – http://www.nb.no). På hjemmesidene [1] oppgir de «opptil 7» som antall. Bør vel uansett være overkommelig? Se også [2]: «Dokument laget i utlandet skal bare avleveres dersom det er laget for en norsk utgiver eller er spesielt tilpasset allmenheten i Norge.»
Mulig de er fornøyde med et elektronisk eksemplar også, iallfall tar de gjerne imot det i tillegg. De kan kontaktes for detaljer ...
Ja, papirbøker er 7 eksemplarer, og elektroniske publikasjoner kan sendes til pliktavlevering@nb.no. Print-on-demand er jo litt begge deler, så da kan man bare sende en epost og spørre.
Thomas
Mvh Axel
1: http://www.nb.no/Om-NB/Pliktavlevering/Hva-skal-pliktavleveres/Boeker 2: http://www.nb.no/Om-NB/Pliktavlevering/Hva-skal-pliktavleveres