[Axel Bojer]
Tja, det var det, da. Poenget er vel hva som skjer i databasen og skriptene osv. Er det noen som vet det? Utfra det du sier høres det ut som om løsning 1) er den rette :-)
Tja. Det skjer i dag ingenting, da det jo prosessen er omtrent slik:
(no.speling.org (stavekontroll- korrekturlesing -> (manuell prosess) -> database for av 750 000 ord) bokmål og nynorsk)
Det vi ønsker oss er helt klart en mer automatisk prosess der nye godkjente ord fra korrekturlesingen dukker opp i stavekontrolldatabasen, eventuellt at stavekontrollen bygges direkte fra databasen som kommer fra korrekturlesingen. Der er vi jo ganske frie til å skrive den som vi ønsker. :)
Den manuelle prosessen er det jeg som gjør så langt, der jeg sammenligner orddatabasene og ser hvilke ord som finnes i korrekturlesningsdatabasen (de 6000 ordene som så langt er sjekket av minst en person) og som ikke finnes i stavekontrolldatabasen, og legger inn de jeg synes ser riktige ut. Rent sporadisk tar jeg en titt på de ordene som er listet opp som kontroversielle og vurderenr om de bør fjernes fra stavekontrolldatabasen. Jeg har laget noen make-regler for å lage lister med slike ord, men bruker dem ikke ofte. Det gjenstår dermed en del før alt er på skinner. Dog må det bemerkes at vi allerede har oppdaget noen titals ord som manglet i stavekontrollen basert på korrekturlesningen, så korrekturlesingen har demonstrert sin verdi allerede i dag.
Vennlig hilsen,