tirsdag 14. juni 2005, 22:36, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget
news:200506142113.01104.axelb@skolelinux.no:
Jeg mener det blir for dumt å bruke: kursiv - halvfet - normal når det ikke finnes «fet» (black), derfor mener jeg at i vanlige skriveprogrammer (der «fet» ikke finnes, bare «halvfet») behøver man ikke å skrive annet enn «fet»,
Visst finst det «feit»! I alle dei teksthandsamingsprogram eg har prøvd på Linux, er andre variantar enn vanlig, kursiv, halvfeit og halvfeit kursiv støtta.
At du ikkje har skrifter i feit, med kapitélar e.l. bør du derfor heller sjå på som ein mangel i skriftbiblioteket ditt.
For dei som måtte lura: Arial Black er ikkje koda som feitutgåva av Arial (men som ein separat skriftfamilie), og vil derfor ikkje dukka opp som feit-varianten når du vel Arial. Skrifter med ekte feit-variantar finn du i din lokale (globale?) skriftbutikk.
Å bruka «feit» om «bold» vert direkte feil. Eg ser forresten OpenOffice.org gjer dette[1] (og kallar «Black» for «Svart»[2], noko som ser ganske rart ut).
[1] Òg i samansetningar, som «Svart kursiv». [2] Ultra Black vert derimot ikkje omsett i det heile.
Ang. OOo.
svtools/source/control.po:msgstr "Svart" svtools/source/control.po:msgstr "Svart kursiv" svtools/source/dialogs.po:msgstr "~Svart"
stemmer. Men der man skal legge til knapper på formateringslinja til OOo er ikke disse representert. Disse strengene er mao *helt* usynlige med mindre du får tak på en skrifttype som støtter «black» på riktig måte; det har jeg forelpig ikke, og det vil nok gjelde de aller fleste. Og hvis skrifttypene ikke støtter «Fet». men bare «Halvfet». så er vi vel like langt? Jeg fant forøvrig en skrifttype der valget «Svart (kursiv)» er tilgjengelig: Charter. Men de bokstavene ble *helt* uleselig (utgave 108, altså beta 2.0); utskriften likeså. For å legge til skrifttyper kan man bruke OOos veiviser. eller standard systemmetode, f.eks apt-get install. Men det hjalp som sagt foreløpig lite.
Jeg tror ikke dette vil føre til forståelsesproblemer e.l. Å bruke «halvfet» uten «fet» virker derimot underlig og unødvendig.
-Axel