Den 15.12.2011 18:52, skreiv Kjetil Kilhavn:
Siterer i18n-no-request@lister.ping.uio.no: Jeg mottar samlemelding og får ikke til å svare på en enkeltmelding (fra nettleser, kanskje hadde det gått bedre i KMail), men det var nyordet "hjelpeboble" jeg tenkte å kommentere. Min første tanke går til slektningen børsboble … :-)
Jeg ser Dolphin har betegnelsen hjelpebobler i versjon 1.7 (innstillinger → generelt → oppførsel). Hovedproblemet med ordet synes jeg er at det brukes til annet enn hjelp (i betydningen forklaring) også. Dolphin bruker det til å vise noen av egenskapene, f.eks. en forhåndsvisning og litt informasjon (EXIF-data) for ei bildefil.
En tidligere betegnelse på disse er "Quickinfo", og det er en god engelsk betegnelse. Det er en kort men rask informasjon om det elementet (verktøy, felt, hva som helst) man får det frem for. Her må en idémyldring til synes jeg - selv om hjelpeboble kanskje er bedre enn verktøytips. Jeg kommer i alle fall med noen forslag nå rett før julebordet... Kvikkinfo Kjappinfo Kjappis :-) Miniinfo Snarinfo Littinfo
Med alt boblesnakket dukka nå «infoboble» opp. Vil det dekke det meste? (Ser bort frå at verkelege bobler stort sett er runde).
Kolbjørn Stuestøl