2012/5/8 Sigmund Hansen admin@chickensoft.com:
Den 08.05.2012 13:29, skrev Åsmund Skjæveland:
Eg strevar med ordet "item" i Nautilus. Det vert brukt i staden for "file", t.d. "Move item to trash", "Rename item" etc. Er det nokon grunn til å ikkje omsetja det til "fil"? Eg kjem ikkje på nokon andre alternativ. Eg har forsøkt meg med "element"/"oppføring", men det vert frykteleg krøkkete.
Grunnen er vel at det kan være en fil eller en mappe. Mange filsystemer definerer disse som to forskjellige ting, som blant annet er grunnen til at det er to forskjellige programmer for å slette filer og mapper (rmdir vs. rm, selv om rm kan brukes til begge). Er «element» virkelig så ille?
Kommandolinja og skrivebordmiljøer opererer med forskjellige terminologier. På kommandolinja er fil en fellesbetegnelse på alt som kan lagres i filsystemet. Dette inkluderer vanlige filer, kataloger, symbolske lenker osv..
Jeg vet ikke om det er definert i noen standard, men i skrivebordmiljøer virker det å være konsekvent at man kaller en fil det man kaller en vanlig fil (en. regular file) på kommandolinja, og mappe er det man kaller katalog på kommandolinja. Jeg synes ikke vi bør blande disse to, så jeg stemmer også for «element».