onsdag 15. juni 2005, 21:50, skrev Karl Ove Hufthammer:
Axel Bojer axelb@skolelinux.no skreiv i innlegget
news:200506151227.26351.axelb@skolelinux.no:
Ang. OOo.
svtools/source/control.po:msgstr "Svart" svtools/source/control.po:msgstr "Svart kursiv" svtools/source/dialogs.po:msgstr "~Svart"
stemmer. Men der man skal legge til knapper på formateringslinja til OOo er ikke disse representert. Disse strengene er mao *helt* usynlige med mindre du får tak på en skrifttype som støtter «black» på riktig måte; det har jeg forelpig ikke, og det vil nok gjelde de aller fleste.
Men for oss som er har ei skikkelig samling skrifter er det vel rimelig at omsettingane er korrekte, og ikkje ukorrekte?
Jo, men «svart»bør være forståelig i og med at det faktisk er svart skrift. Eller mener du det er en forskjell? Dessuten sier vel sammenhengen at dette er like så svart som vanlig svart skrift. Eventuelt kunne man skrive «halvfet» og «fet». Men jeg lurer på hvor mange som gjør som du: installerer ekstra skrifter med «svart» som alternativ ... Tror ikke det er mange :-) «Halvfet» og «svart»derimot skurrer i mine ører :-)
(...)
Her er mitt førebelse forslag til namn på skrifteigenskapar:
hairline -- hårstrek ultralight -- ultratynn extralight -- ekstratynn thin -- tynn light -- mager normal/regular -- vanleg demibold -- demifeit semibold -- semifeit
Ordlista (dokpro): demi- prefiks (fra fransk, av latin, beslektet med median) halv-, i ord som demimonde semi- prefiks (latin, jamfør sanskrit sami) halv-
http://www.math.utah.edu/~beebe/fonts/info/fontname.html
oppgir denne rekkefølgen (fra tynnest til fetest): hairline, extra light, light, book, regular, medium, demibold, semibold, bold, extra bold, heavy black, ultra, poster
Det er altså veldig spesielle fagord, som vi neppe vil støte på i særlig mange programmer, så da får det vel best slik kanskje.
bold -- halvfeit extrabold -- ekstrafeit heavy -- ?
Altså en svarthetsgrad mellom extrabold og black ... Noen som har sjekket hva f.eks Pagemaker (e.l= kaller dette? Nesten svart?
black -- svart? ultrabold -- ultrafeit poster -- ?
Plakat kan godt fungere, som foreslått.
condensed -- smal (kondensert) extended -- brei (ekspandert)
Hvis du vil ha et alternativ - i tillegg til bred og smal, som virker best - vil jeg heller gå inn for utvidet og smalnet/fortettet.
expanded -- sperra outline -- kontur (omriss?)
Omriss liker jeg best
italic -- kursiv oblique -- skråstilt? luta?
Ja, skråstilt fungerer bra.
small caps -- kapitélar
og kombinasjonar:
condensed light -- smalmager bold italic -- halvfeit kursiv
Ser bra ut.
Mvh Axel