On Thu, Jul 03, 2003 at 10:34:01PM +0200, Knut Yrvin wrote:
torsdag 3. juli 2003, 21:36, skrev Eivind Tagseth:
Et skall i unix-sammenheng er et skall mot operativsystemets tjenester. Det finnes mange forskjellige skall (Bourne Shell, C Shell, Bourne Again Shell, zsh, ash, marvin shell og command.com, 4dos med flere for windows verdenen).
Derfor er det en utmerket grunn til å kalle konsollet i KDE for skall. Det fordi "terminalvinduet" kjører bash - GNU Bourne-Again SHell ...
Dersom konsollet i KDE virkelig er en KDE-version av bash, så er jeg enig, men en xterm er noe helt annet. Det er en terminal-emulator som kan kjøre mange forskjellige skall, og flere skall på en gang, og det kan endog kjøre programmer som overhodet ikke kan kalles skall.
For eksempel kan jeg starte en xterm slik:
$ xterm -e mutt
For å starte opp en xterm som kjører mailklienten min. Det vil da ikke være noe skall i den xterm-en, den vil kun emulere en tekstbasert terminal.
Fra manualsiden til xterm:
NAME xterm - terminal emulator for X [snip]
DESCRIPTION The xterm program is a terminal emulator for the X Window System. It provides DEC VT102/VT220 (VTxxx) and Tektronix 4014 compatible termi- nals for programs that cannot use the window system directly.
Å påstå at et slikt program er et skall føler jeg er direkte villedende.
Når det gjelder X-terminaler kaller vi dette for tynnklienter i Skolelinux-sammenheng.
Her snakker du om en egen fysisk maskin som kjører en X-server, dette er noe helt annet.
Eivind