torsdag 25. mars 2004, 12:28, skrev Axel Bojer:
søndag 21. mars 2004, 14:37, skrev Eivind Tagseth:
- Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org [2004-03-21 13:55:54 +0100]:
Det *norske* tastaturoppsettet inneheld visstnok tastebindingar til alle ISO 8859-1-teikn. « og » får du her med «Alt + Z» og «Alt + X». Er det nokon som kjenner til ei oversikt over dei andre tastebindingane?
$ xmodmap -pke
.. og hvordan vet jeg hvordan jeg får tak på f.eks «keykode 51»? Har testet alle «Alt GR»+...-kombinasjonene uten å se noen Vinje-apostrof. (v og b gir da forøvrig de engelske “ og ”) ...
til Kjetil: Proevde keycode 47 = semicolon colon leftsinglequotemark guillemotleft keycode 48 = apostrophe quotedbl rightsinglequotemark guillemotright
og;: putt i ~/.Xmodmap. skriv xmodmap ~/.Xmodmap -- det vert gjort automatisk neste gong du loggar inn i dei fleste distribusjonar.
men nå er dette oe;: ; og dette ae;:' ;Ser dessuten ikke ut til at apotrofen skiller seg fra den på stjernetasten;: ;('), og hva er vitsen da;?
Glem det siste, får nå ‘ og ’ på oe og ae, og på stjerne-tasten ’. Men hvordan får jeg de andre tastene normale igjen? (Og mange ;Shift-kombinasjoner får semikolon foran seg ;(som de tre på disse to linjene og flere på de kommende, lot dem staa som demonstrasjon ;:-;) f.eks;), pluss noen til ...)
;Loesning;? -;A.