Hei! Spennende at folk at er såpass interessert! Jeg har starta en tråd for Drupal-sida av saken på http://groups.drupal.org/node/13444
Noen generelle tanker først, så kommer svar på konkrete spørsmål til slutt.
Det som trengs:
- Mer tid til diskusjon her. Jeg veit ikke om vi bør vente til sommerferietida er over med å ta en avgjørelse, eller om de fleste leser lista også om sommeren?
- Minst en frivillig til med Drupal-erfaring som vil hjelpe til med å bygge opp nettstedet. Flere frivillige er bedre, og folk som ikke kan programmet, men har lyst til å lære er også glimrende. Du trenger ikke programmeringskunnskap eller annen spesialkunnskap for å være med. (Jeg har spurt på de norske Drupal-foraene, men vil gjerne ha med folk herfra også.)
- Et sted å ha nettstedet. Vi trenger PHP og MySQL, og rundt 32 MB minne satt av til PHP. Vi bør ha to MySQL-databaser (så vi kan bruke den ene til å teste oppgraderinger). Detaljert info: http://drupal.org/requirements. (På norsk betyr det at "vanlige" vevhotell stort sett går bra, bare vi ligger unna de aller billigste.) Det enkleste er om vi kan få plass hos en eller annen offentlig instans, så vi slipper å ordne med bestilling/betaling til vevhotell eller å være avhengig av enkeltindivider. Er det noen som kan kontakte de som driver http://i18n.skulelinux.no/? Eller vil det være bedre å spørre friprog.no? Eller noen andre?
- Det kommer sikkerhetsoppdateringer til Drupal med ujamne mellomrom (5-6 ganger i året eller så), og en større versjonsoppgradering bør gjøres omtrent annet hvert år. Vi trenger noen (minst to, jeg kan være en av dem) som kan påta seg å gjøre oppgraderinger innen rimelig tid etter at de har kommet. Det er snakk om en halvtimes jobb eller så hver gang (mer ved versjonsendring), og krever at man kan (eller vil lære seg) å kjøre noen enkle kommandoer mot nettjeneren for å kopiere filer etc.
- Mer diskusjon/idesprut om hva slags funksjoner ordlista bør ha. (Det vil nok gå hånd i hånd med utvikling av nettstedet -- det er lettere å komme med innspill når man har noe konkret å se på.)
Den 24. juli 2008 20:52 skrev Axel Bojer axelb@skolelinux.no følgende:
Det bør også være en viss terskel for å legge inn ord så vi unngår tilfeldige oppføringer, vet ikke hvordan dere håndterer dette -- vi bruker e-poslista som buffer for tvilsomme ord, og ellers er det stort sett jeg som legger inn ord, uten at det er noen «naturlov».
I dag kan hvem som helst opprette nye ord. Det går greit fordi interessen (dessverre) er så liten.
Det er mange muligheter for å avgrense og åpne for tilgang. En variant jeg kunne tenke meg er at det er åpent for å lage forslag (inkl. nye oppslagsord), men at en mindre gruppe folk kan sette på et "godkjent"-stempel. Så kan de som leser ordlista velge mellom å se på bare de godkjente, eller både godkjente og forslag.
Kan man hente ut deres ordliste som en ren tekstfil? I såfall kunne man kjørt en diff (sammenligning( av hvilke ord dere har og ikke vi, hvilke som er felles og hvilke bare vi har. Om vi ikke slår oss sammen, så er en nest beste løsning å iallfall samordne det vi har.
Det skal jeg få ordna.
Den 24. juli 2008 23:27 skrev Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no følgende:
kjempefint! synest du det er akseptabelt at ord i frå Fellesordlista som manglar i dykkar liste vert lagt inn utan historikk i utgangspunktet? å leite fram diskusjon frå mailinglistearkivet hadde sjølvsagt vore fint, men det er ein del jobb, og kan kanskje gjerast i etterkant når det oppstår ny diskusjon om ord i staden?
Høres ut som en god løsning, det ja.
ord vi er ueinige om kan vi ta eitt for eitt :-)
Hehe :-)
eg for min del ser det ikkje som eit problem om dette framleis har URL hos drupalnorge.no
Jeg tror det er bedre å bygge opp ei ny liste på et nytt sted. Det er en del løsninger på den vi har nå som bare går bra fordi det er få bidragsytere (bl.a. må man sette på "ord under diskusjon"-merkelappen manuelt). Jeg tror også at en noenlunde nøytral URL gjør det lettere å få inn nye miljøer.
det einaste eg er litt skeptisk til, er at det kan verke som om de legg opp til ein diskusjon kun via dette vevgrensesnittet. det er sjølvsagt veldig praktisk for historikken sin del, men ei eller anna form for integrering mot ei e-postliste vil eg behalde.
Lesing via e-post er enkelt å få til. Skriving via e-post er også mulig, men jeg har aldri prøvd å sette det opp, så jeg veit ikke hvor mye jobb det er eller hvor godt det virker. (http://drupal.org/project/mailhandler)
Hilsen Hilde