Hei!
Den 23. juli 2008 17:50 skrev Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org følgende:
Fredag 18. juli 2008 skreiv Hilde Austlid:
Det kan også være bryet verdt å se på ordlistene for oversetting av Drupal og Joomla, som begge er publiseringssystemer for nettsider.
- Drupal: http://drupalnorge.no/ordliste/engelsk-norsk
- Joomla:
http://filer.joomlainorge.no/component/option,com_glossary/Itemid,23/
Må seia det ser synd å sjå at desse miljøa vel å laga sine eigne ordlister (til dels ikkje i samsvar med våre), i staden for å delta her på lista og utvikla og forbetra vår fellesordlista, som jo er meint å vera ei ordlista for alle fri programvare-prosjekta.
Jeg kan ikke svare for Joomla, men hva Drupal angår regner jeg med at folk rett og slett ikke visste om Fellesordlista da Drupal-ordlista ble oppretta. Det er også verdt å nevne at vi lenker til Fellesordlista og de språklige retningslinjene fra oversetternettstedet for Drupal (http://lokalisering.drupalnorge.no/), og prøver å legge oss på Fellesordlistas oversettelser i så stor grad som mulig. ("Mulig" er sterkt begrensa av at vi er få oversettere, og ikke har hatt tid eller ork til å ta noen fullstendig gjennomgang.)
Når det er sagt er jeg sterk tilhenger av å samle ressurser og gjenbruke andres glupe tanker. Jeg er villig til å bruke tid og krefter på å argumentere overfor mine med-druplinger for å flytte ordlistearbeidet vårt inn i Fellesordlista, og på å bidra til selve flyttinga hvis det blir konsensus for det blant oversetterne. MEN: Det er jeg bare villig til hvis det ikke fører til dramatisk dårligere brukervennlighet.
De viktigste funksjonene vi har i Drupal-ordlista i dag er:
1. Kan lenke til enkeltord http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-428
2. Enkelt å finne alle diskusjonsinnlegg om et enkeltord, også om de er spredt i tid http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-689
3. Kan få ut liste over alle åpne diskusjoner http://drupalnorge.no/folksonomi/ord-under-diskusjon
Og kjekt å ha, men ikke 100% nødvendig: 4. Kan legge inn bilder i diskusjonsinnlegg http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-812#comment-812
Er det interesse for å legge om Fellesordlista til en plattform som støtter dette? Fra diskusjonene tidligere i år antar jeg at det er et absolutt krav at en ny løsning må støtte både lesing av og skriving til diskusjonene via e-post, men det skulle være mulig å få til (ihvertfall hvis vi bruker Drupal :-)
Som sagt er jeg villig til å bidra til en slik omlegging, men det er snakk om en stor jobb som krever bidrag fra mange hvis vi skal få en ny ordlisteimplementering som er skikkelig bra, og ikke bare sånn passe ålreit.
Hilsen Hilde
Hilde Austlid skrev:
Hei!
Den 23. juli 2008 17:50 skrev Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org følgende:
Fredag 18. juli 2008 skreiv Hilde Austlid:
Det kan også være bryet verdt å se på ordlistene for oversetting av Drupal og Joomla, som begge er publiseringssystemer for nettsider.
- Drupal: http://drupalnorge.no/ordliste/engelsk-norsk
- Joomla:
http://filer.joomlainorge.no/component/option,com_glossary/Itemid,23/
Må seia det ser synd å sjå at desse miljøa vel å laga sine eigne ordlister (til dels ikkje i samsvar med våre), i staden for å delta her på lista og utvikla og forbetra vår fellesordlista, som jo er meint å vera ei ordlista for alle fri programvare-prosjekta.
Jeg kan ikke svare for Joomla, men hva Drupal angår regner jeg med at folk rett og slett ikke visste om Fellesordlista da Drupal-ordlista ble oppretta. Det er også verdt å nevne at vi lenker til Fellesordlista og de språklige retningslinjene fra oversetternettstedet for Drupal (http://lokalisering.drupalnorge.no/), og prøver å legge oss på Fellesordlistas oversettelser i så stor grad som mulig. ("Mulig" er sterkt begrensa av at vi er få oversettere, og ikke har hatt tid eller ork til å ta noen fullstendig gjennomgang.)
Jeg tittet litt, og det er såvisst ord der som kan vandre inn i Fellesordlista også.
Når det er sagt er jeg sterk tilhenger av å samle ressurser og gjenbruke andres glupe tanker. Jeg er villig til å bruke tid og krefter på å argumentere overfor mine med-druplinger for å flytte ordlistearbeidet vårt inn i Fellesordlista, og på å bidra til selve flyttinga hvis det blir konsensus for det blant oversetterne. MEN: Det er jeg bare villig til hvis det ikke fører til dramatisk dårligere brukervennlighet.
De viktigste funksjonene vi har i Drupal-ordlista i dag er:
- Kan lenke til enkeltord
http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-428
- Enkelt å finne alle diskusjonsinnlegg om et enkeltord, også om de
er spredt i tid http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-689
- Kan få ut liste over alle åpne diskusjoner
http://drupalnorge.no/folksonomi/ord-under-diskusjon
Og kjekt å ha, men ikke 100% nødvendig: 4. Kan legge inn bilder i diskusjonsinnlegg http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-812#comment-812
Jeg la merke til dette. Kjekke funksjoner å ha, men det krever at noen har tid, lyst og ork til å foreta en konvertering av den lista vi har nå, som er i ren og enkel html/css, verken mer eller mindre.
Jeg har ingen anelse om hva som kreves av arbeide for å få dette til.
Det bør også være en viss terskel for å legge inn ord så vi unngår tilfeldige oppføringer, vet ikke hvordan dere håndterer dette -- vi bruker e-poslista som buffer for tvilsomme ord, og ellers er det stort sett jeg som legger inn ord, uten at det er noen «naturlov».
Er det interesse for å legge om Fellesordlista til en plattform som støtter dette? Fra diskusjonene tidligere i år antar jeg at det er et absolutt krav at en ny løsning må støtte både lesing av og skriving til diskusjonene via e-post, men det skulle være mulig å få til (ihvertfall hvis vi bruker Drupal :-)
Som sagt er jeg villig til å bidra til en slik omlegging, men det er snakk om en stor jobb som krever bidrag fra mange hvis vi skal få en ny ordlisteimplementering som er skikkelig bra, og ikke bare sånn passe ålreit.
Kan man hente ut deres ordliste som en ren tekstfil? I såfall kunne man kjørt en diff (sammenligning( av hvilke ord dere har og ikke vi, hvilke som er felles og hvilke bare vi har. Om vi ikke slår oss sammen, så er en nest beste løsning å iallfall samordne det vi har.
Hilsen Axel Bojer
Hei!
Den 24. juli 2008 20:52 skrev Axel Bojer axelb@skolelinux.no følgende:
Kan man hente ut deres ordliste som en ren tekstfil? I såfall kunne man kjørt en diff (sammenligning( av hvilke ord dere har og ikke vi, hvilke som er felles og hvilke bare vi har. Om vi ikke slår oss sammen, så er en nest beste løsning å iallfall samordne det vi har.
Nå ligger det en rein tekst-versjon på http://drupalnorge.no/innlegg/forum/innlegg-865#comment-887 (Den har tab mellom engelsk og norsk versjon, og semikolon mellom forskjellige norske oversettelser av samme ord.)
På http://drupalnorge.no/ordliste/engelsk-norsk/utskrift ligger ordlista i en enkel tabell, så hvis folk vil ha den på andre formater er det forhåpentligvis greit nok å kopiere den over i yndlingstekstbehandleren og formatere den som man vil.
Hilsen Hilde
Torsdag 24. juli 2008 skreiv Hilde Austlid:
De viktigste funksjonene vi har i Drupal-ordlista i dag er:
- Kan lenke til enkeltord
http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-428
- Enkelt å finne alle diskusjonsinnlegg om et enkeltord, også om de
er spredt i tid http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-689
- Kan få ut liste over alle åpne diskusjoner
http://drupalnorge.no/folksonomi/ord-under-diskusjon
Og kjekt å ha, men ikke 100% nødvendig: 4. Kan legge inn bilder i diskusjonsinnlegg http://drupalnorge.no/innlegg/ordliste/engelsk-norsk/innlegg-812#comment-812
Er det interesse for å legge om Fellesordlista til en plattform som støtter dette? Fra diskusjonene tidligere i år antar jeg at det er et absolutt krav at en ny løsning må støtte både lesing av og skriving til diskusjonene via e-post, men det skulle være mulig å få til (ihvertfall hvis vi bruker Drupal :-)
Eg snakkar berre for meg, men eg synest iallfall det verkar som om Drupal har eit veldig mykje teknisk betre system for Drupal ordlista enn me har for fellesordlista. Eg kunne med andre ord godt tenkt meg eit liknande system for ordlista vår.
Men når det er sagt, vil eg påpeika at kan ingenting om Drupal, og anar ikkje noko om kva som skal til, verken teknisk eller elles.
On Thu, 2008-07-24 at 17:26 +0200, Hilde Austlid wrote:
De viktigste funksjonene vi har i Drupal-ordlista i dag er: [...]
kjempefint! synest du det er akseptabelt at ord i frå Fellesordlista som manglar i dykkar liste vert lagt inn utan historikk i utgangspunktet? å leite fram diskusjon frå mailinglistearkivet hadde sjølvsagt vore fint, men det er ein del jobb, og kan kanskje gjerast i etterkant når det oppstår ny diskusjon om ord i staden?
ord vi er ueinige om kan vi ta eitt for eitt :-)
eg for min del ser det ikkje som eit problem om dette framleis har URL hos drupalnorge.no
det einaste eg er litt skeptisk til, er at det kan verke som om de legg opp til ein diskusjon kun via dette vevgrensesnittet. det er sjølvsagt veldig praktisk for historikken sin del, men ei eller anna form for integrering mot ei e-postliste vil eg behalde.
Hei! Spennende at folk at er såpass interessert! Jeg har starta en tråd for Drupal-sida av saken på http://groups.drupal.org/node/13444
Noen generelle tanker først, så kommer svar på konkrete spørsmål til slutt.
Det som trengs:
- Mer tid til diskusjon her. Jeg veit ikke om vi bør vente til sommerferietida er over med å ta en avgjørelse, eller om de fleste leser lista også om sommeren?
- Minst en frivillig til med Drupal-erfaring som vil hjelpe til med å bygge opp nettstedet. Flere frivillige er bedre, og folk som ikke kan programmet, men har lyst til å lære er også glimrende. Du trenger ikke programmeringskunnskap eller annen spesialkunnskap for å være med. (Jeg har spurt på de norske Drupal-foraene, men vil gjerne ha med folk herfra også.)
- Et sted å ha nettstedet. Vi trenger PHP og MySQL, og rundt 32 MB minne satt av til PHP. Vi bør ha to MySQL-databaser (så vi kan bruke den ene til å teste oppgraderinger). Detaljert info: http://drupal.org/requirements. (På norsk betyr det at "vanlige" vevhotell stort sett går bra, bare vi ligger unna de aller billigste.) Det enkleste er om vi kan få plass hos en eller annen offentlig instans, så vi slipper å ordne med bestilling/betaling til vevhotell eller å være avhengig av enkeltindivider. Er det noen som kan kontakte de som driver http://i18n.skulelinux.no/? Eller vil det være bedre å spørre friprog.no? Eller noen andre?
- Det kommer sikkerhetsoppdateringer til Drupal med ujamne mellomrom (5-6 ganger i året eller så), og en større versjonsoppgradering bør gjøres omtrent annet hvert år. Vi trenger noen (minst to, jeg kan være en av dem) som kan påta seg å gjøre oppgraderinger innen rimelig tid etter at de har kommet. Det er snakk om en halvtimes jobb eller så hver gang (mer ved versjonsendring), og krever at man kan (eller vil lære seg) å kjøre noen enkle kommandoer mot nettjeneren for å kopiere filer etc.
- Mer diskusjon/idesprut om hva slags funksjoner ordlista bør ha. (Det vil nok gå hånd i hånd med utvikling av nettstedet -- det er lettere å komme med innspill når man har noe konkret å se på.)
Den 24. juli 2008 20:52 skrev Axel Bojer axelb@skolelinux.no følgende:
Det bør også være en viss terskel for å legge inn ord så vi unngår tilfeldige oppføringer, vet ikke hvordan dere håndterer dette -- vi bruker e-poslista som buffer for tvilsomme ord, og ellers er det stort sett jeg som legger inn ord, uten at det er noen «naturlov».
I dag kan hvem som helst opprette nye ord. Det går greit fordi interessen (dessverre) er så liten.
Det er mange muligheter for å avgrense og åpne for tilgang. En variant jeg kunne tenke meg er at det er åpent for å lage forslag (inkl. nye oppslagsord), men at en mindre gruppe folk kan sette på et "godkjent"-stempel. Så kan de som leser ordlista velge mellom å se på bare de godkjente, eller både godkjente og forslag.
Kan man hente ut deres ordliste som en ren tekstfil? I såfall kunne man kjørt en diff (sammenligning( av hvilke ord dere har og ikke vi, hvilke som er felles og hvilke bare vi har. Om vi ikke slår oss sammen, så er en nest beste løsning å iallfall samordne det vi har.
Det skal jeg få ordna.
Den 24. juli 2008 23:27 skrev Kjetil Torgrim Homme kjetilho@ifi.uio.no følgende:
kjempefint! synest du det er akseptabelt at ord i frå Fellesordlista som manglar i dykkar liste vert lagt inn utan historikk i utgangspunktet? å leite fram diskusjon frå mailinglistearkivet hadde sjølvsagt vore fint, men det er ein del jobb, og kan kanskje gjerast i etterkant når det oppstår ny diskusjon om ord i staden?
Høres ut som en god løsning, det ja.
ord vi er ueinige om kan vi ta eitt for eitt :-)
Hehe :-)
eg for min del ser det ikkje som eit problem om dette framleis har URL hos drupalnorge.no
Jeg tror det er bedre å bygge opp ei ny liste på et nytt sted. Det er en del løsninger på den vi har nå som bare går bra fordi det er få bidragsytere (bl.a. må man sette på "ord under diskusjon"-merkelappen manuelt). Jeg tror også at en noenlunde nøytral URL gjør det lettere å få inn nye miljøer.
det einaste eg er litt skeptisk til, er at det kan verke som om de legg opp til ein diskusjon kun via dette vevgrensesnittet. det er sjølvsagt veldig praktisk for historikken sin del, men ei eller anna form for integrering mot ei e-postliste vil eg behalde.
Lesing via e-post er enkelt å få til. Skriving via e-post er også mulig, men jeg har aldri prøvd å sette det opp, så jeg veit ikke hvor mye jobb det er eller hvor godt det virker. (http://drupal.org/project/mailhandler)
Hilsen Hilde
Fredag 25. juli 2008 skreiv Hilde Austlid:
Det som trengs:
- Mer tid til diskusjon her. Jeg veit ikke om vi bør vente til
sommerferietida er over med å ta en avgjørelse, eller om de fleste leser lista også om sommeren?
Trur iallfall det er nokon som har sommarferie, og det har jo heller ingen direkte hast.
- Mer diskusjon/idesprut om hva slags funksjoner ordlista bør ha. (Det
vil nok gå hånd i hånd med utvikling av nettstedet -- det er lettere å komme med innspill når man har noe konkret å se på.)
Når me først får ein nettstad, hadde det vore fint å fått flytta alle mulig omsettingsinfo der (for eksempel dei språklige retningslinjene, info om sjølve prosjektet/prosjekta, info om korleis bruka KBabel/Lokalize osv.)
Det vil vera ein fordel om me får eit domenenamn som reflekterer innhaldet i omsettingsprosjektet. Adressene me no har på skolelinux.no får gjerne folk til å tru at me har noko med Skulelinux å gjera (!), eller berre driv med omsetting for Skulelinux.
Når det gjeld funksjonalitet, vil det vera fint om me kan eksportera ordlista til eit enkelt tekstbasert format. Det nye omsettingsprogrammet i KDE, Lokalize, støttar slike ordlister.
Quoting Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org:
Fredag 25. juli 2008 skreiv Hilde Austlid:
Det som trengs:
<klippet ut>
Når me først får ein nettstad, hadde det vore fint å fått flytta alle mulig omsettingsinfo der (for eksempel dei språklige retningslinjene, info om sjølve prosjektet/prosjekta, info om korleis bruka KBabel/Lokalize osv.)
Når det gjelder oppsett og bruk av KBabel, tenkte jeg å minne om at det allerede finnes en side om dette på http://wiki.skolelinux.no/Bidra/kbabel-oppsett
<klippet ut>
Sverre Våbenø
* Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org [2008-07-31]:
Når me først får ein nettstad, hadde det vore fint å fått flytta alle mulig omsettingsinfo der (for eksempel dei språklige retningslinjene, info om sjølve prosjektet/prosjekta, info om korleis bruka KBabel/Lokalize osv.)
Jepp - alt på et sted er bra.
Det vil vera ein fordel om me får eit domenenamn som reflekterer innhaldet i omsettingsprosjektet. Adressene me no har på skolelinux.no får gjerne folk til å tru at me har noko med Skulelinux å gjera (!), eller berre driv med omsetting for Skulelinux.
Ja, jeg tror også det er veldig viktig - at vi løsriver oss litt fra Linux.
Hans
* Hilde Austlid zirvap@gmail.com [2008-07-25]:
Hei! Spennende at folk at er såpass interessert! Jeg har starta en tråd for Drupal-sida av saken på http://groups.drupal.org/node/13444
Noen generelle tanker først, så kommer svar på konkrete spørsmål til slutt.
Det som trengs:
- Mer tid til diskusjon her. Jeg veit ikke om vi bør vente til
sommerferietida er over med å ta en avgjørelse, eller om de fleste leser lista også om sommeren?
Vi bør vente til studiene starter - jeg antar at en del er studenter. Jeg var i alle fall student da jeg startet å oversette.
- Minst en frivillig til med Drupal-erfaring som vil hjelpe til med å
bygge opp nettstedet. Flere frivillige er bedre, og folk som ikke kan programmet, men har lyst til å lære er også glimrende. Du trenger ikke programmeringskunnskap eller annen spesialkunnskap for å være med. (Jeg har spurt på de norske Drupal-foraene, men vil gjerne ha med folk herfra også.)
- Et sted å ha nettstedet. Vi trenger PHP og MySQL, og rundt 32 MB
minne satt av til PHP. Vi bør ha to MySQL-databaser (så vi kan bruke den ene til å teste oppgraderinger). Detaljert info: http://drupal.org/requirements. (På norsk betyr det at "vanlige" vevhotell stort sett går bra, bare vi ligger unna de aller billigste.) Det enkleste er om vi kan få plass hos en eller annen offentlig instans, så vi slipper å ordne med bestilling/betaling til vevhotell eller å være avhengig av enkeltindivider. Er det noen som kan kontakte de som driver http://i18n.skulelinux.no/? Eller vil det være bedre å spørre friprog.no? Eller noen andre?
- Det kommer sikkerhetsoppdateringer til Drupal med ujamne mellomrom
(5-6 ganger i året eller så), og en større versjonsoppgradering bør gjøres omtrent annet hvert år. Vi trenger noen (minst to, jeg kan være en av dem) som kan påta seg å gjøre oppgraderinger innen rimelig tid etter at de har kommet. Det er snakk om en halvtimes jobb eller så hver gang (mer ved versjonsendring), og krever at man kan (eller vil lære seg) å kjøre noen enkle kommandoer mot nettjeneren for å kopiere filer etc.
[kutt]
Jeg kan godt hjelpe til med sikkerhetsoppdateringer osv. Jeg kjenner relativt godt til Drupal og LAMP så det burde ikke være noe problem. Jeg vet ikke om jeg har tid til å hjelpe til å bygge opp nettstedet.
Jeg tror ikke problemet blir å skaffe plass - det er viktigere å skaffe/velge et godt domenenavn.
Hans (hansfn på drupal.org/drupalnorge.no og diverse andre steder)
* Hilde Austlid zirvap@gmail.com [2008-07-24]: [kutt]
Når det er sagt er jeg sterk tilhenger av å samle ressurser og gjenbruke andres glupe tanker. Jeg er villig til å bruke tid og krefter på å argumentere overfor mine med-druplinger for å flytte ordlistearbeidet vårt inn i Fellesordlista, og på å bidra til selve flyttinga hvis det blir konsensus for det blant oversetterne. MEN: Det er jeg bare villig til hvis det ikke fører til dramatisk dårligere brukervennlighet.
[kutt]
I mine øyne er drupalnorge.no sin løsning mye mer brukervennlig enn "skolelinux.no" sin - og dermed å foretrekke.
Hans