mandag 2. mai 2005, 21:20, skrev Terance Edward Sola:
man, 02,.05.2005 kl. 21.13 +0200, skrev Kyrre Ness Sjobak:
Er "autentifisere" Godt Norsk (tm) for "authenticate"? Høres litt merkelig ut...
Ser ingenting i veien med å bruke «godkjenne». Synes det er bedre!
«Autentisere» har en helt presis betydning, slik Petter forklarte, og bør brukes der det står authenticate. Autentisering og autorisering er sentrale sikkerhetsbegreper og det fins MYE litteratur omkring dette, selv om ikke alt er offentlig ...
Når jeg logger på jobbsystemet hjemmefra brukes en to-faktor autentisering: Noe jeg vet - en PIN-kode, og noe jeg har - en SecurID-brikke (som synkroniseres med tjeneren når jeg logger på).
Skål
Cheers --
Bjørn